9.8.2022

Kysely ukrainankielisistä audio-opastuksista

Ukrainan suurlähetystö Suomessa on välittänyt Museoliitolle Ukrainan presidentin puoliso Olena Zelenskanaloitteen ukrainankielisistä audio-opastuksista maailman museoissa. Tällä hetkellä jo 26 maan museot ja kulttuuriperintökohteet tarjoavat audio-opastuksia ukrainaksi. Presidentin puolison aloitteesta syntynyt projekti on alkanut 2020, mutta tänä vuonna se on laajentunut osoittamaan tukea hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainalle ja sotaa paenneille ukrainalaisille.

Suomessa selvitetään parhaillaan keinoja tukea ukrainalaisten pakolaislasten taiteen perusopetusta ja lasten kulttuuritoimintaa. Suomen museoliitto selvittää osaltaan jäsenmuseoidensa valmiuksia toteuttaa audio-opastuksia ukrainaksi ja kerää tietoa siitä, millaisia resursseja museot niiden toteuttamiseksi tarvitsisivat.

Projekti etenee nopeasti, joten pyydämme ystävällisesti vastaamaan kyselyyn keskiviikkoon 17.8. klo 16 mennessä.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Miisa Pulkkinen