23.9.2016

Museo-lehden 3/2016 teema on mielihyvä

Museoista mielihyvää? Museo-lehti kertoo, miten mielihyvä ja hyvinvointi yhdistyvät museoiden toiminnassa.

Lehden teemaan johdattelee Lappeenrannan museotoimenjohtaja Päivi Partasen artikkeli keinoista, joilla museot voivat edistää työhyvinvointia. Sitran Timo Hämäläinen kertoo puolestaan, miten käsitys hyvinvoinnista muuttuu ja miten museot voivat olla muutoksessa mukana.

Henkilöhaastatteluissa kuullaan muun muassa Suomen museoliiton uuden hallituksen puheenjohtajan Outi Alanko-Kahiluodon ajatuksia museoista. Lisäksi tutustutaan kotiseutuneuvos Kauko Sorjoseen, jonka perustama säätiö ylläpitää useita kulttuurihistoriallisesti merkittäviä rakennuksia. Haastateltavana on myös arkkitehti Rainer Mahlamäki, joka kertoo näkemyksiään onnistuneesta museoarkkitehtuurista.

Ajankohtaiseen teemaan eli perusopetuksen uuteen opetussuunnitelmaan pureudutaan kulttuurisesti kestävän kasvatuksen tutkijan Marja Laineen tekstissä ”Täällä museo – kuuleeko koulu?”. Eeva Bode on puolestaan selvittänyt, miten museoihin voitaisiin saada enemmän turisteja.

Mukana ovat myös perinteiset Museokuvioita-palsta, kirja-arvio ja näyttelyarvio. Tällä kertaa tutustutaan Helsingin kaupunginmuseoon, jonka on arvioinut Helsingin yliopiston Euroopan historian professori Laura Kolbe.

Lehden välissä julkaistaan Markkinapaikka-liite, jossa kohtaavat museoalan ammattilaiset ja alan palveluiden tarjoajat. Museo-lehden kansi ja sisällysluettelo on julkaistu myös verkkoversiona.

Seuraava Museo-lehti on suunnattu suurelle yleisölle ja sen teemana on pyhyys. Museo-lehti 4/2016 ilmestyy 25.11.2016.

Lisätietoja:

Tuuli Rajavuori