23.2.2018

Museo-lehti: Sisällissota herkistää museot

Museo-lehden vuoden ensimmäinen numero on ilmestynyt. 56-sivuinen lukupaketti tarjoaa antoisaa luettavaa ja taustatietoa niin sisällissodasta kuin siihen liittyvistä näyttelyistäkin. Mukana ovat Vuoden museo -finalistien esittelyt ja reportaasi rakkausbussimatkalta museoihin.

Museo-lehti on nyt erittäin ajankohtainen, sillä sisällissota puhuttaa museoissa ja museokävijöitä. Sekä lehden reportaasissa että museoammattilaisen haastattelussa pureudutaan siihen, millaista on tehdä näyttelyä sisällissodasta. Kuinka tunteita herättävää se on yhä sadan vuoden jälkeenkin. Ääneen pääsevät Varkauden, Rauman ja Lahden museoiden työntekijät sekä Vapriikin kuva-arkiston tutkija Antti Liuttunen.

Monipuolista luettavaa tarjoavat myös sotaan perehtyneet asiantuntijat Teemu Keskisarja ja Tuomas Hoppu. Historioitsija Keskisarja on kirjoittanut jutun jääkäreistä. Sisällissotaan perehtynyt historiantutkija Hoppu arvioi Vapauden museon näkökulmaa sotaan.

Taiteilija Heikki Marila on itseoikeutetusti lehden kansikuvan takana sekä haastattelussa yhtenä harvoista nykytaiteilijoista, joka on ottanut kantaa sisällissotaan taiteessaan.

Lehdessä tutustutaan myös pedagogiseen museotyöhön Espoon kaupungin museossa, Alvar Aallon kotimuseoon Aallon 120-juhlavuoden kunniaksi sekä kuullaan seikkailutarina presidentti Svinhufvudin roolista sisällissodassa. Teemaa katsotaan myös kansainvälisestä näkökulmasta ja tutustutaan Sarajevon Sota-ajan lapsuuden museoon.

Reportaasi museokorttilaisten bussimatkalta Rakkauden tiloja -näyttelyihin sekä Vuoden museo -finalistien esittelyt keventävät lehden tarjontaa.

Lehti irtonumeromyynnissä museoissa

Museo-lehden irtonumeromyynti museokaupoissa alkaa tästä lehdestä alkaen. Jo 13 museokauppaa on mukana Museo-lehden myynnissä: Emma – Espoon modernin taiteen museo, Ekta Museo, Haminan kaupunginmuseo, HAM Helsingin taidemuseo, Tekniikan museo, Suomen Ilmavoimamuseo, Lappeenrannan taidemuseo, Serlachius-museo Gösta, Museokeskus Vapriikki, Tampereen Taidemuseo, Sibelius-museo, Pohjanmaan museo ja Varkauden museo. Haluatko mukaan? Lue lisää irtonumeromyynnistä.

Tilaa lehtiä museosi luentomateriaaliksi tai tilaisuuksiin

Sisällissotateemainen lehti on hyvä lisä aiheeseen liittyviin luentoihin tai tilaisuuksiin museoissa. Voit tilata lehteä myyntiin tai tarjota lehden osallistujille edullisesti. Kysy lisää helena.piipponen(a)museoliitto.fi.

Talvitarjous

Tilaa Museo-lehti edulliseen talvitarjoushintaan 25e/vuoden kestotilaus. Tarjous on voimassa 15.3. asti. Vuoden 2018 seuraavat lehdet ilmestyvät toukokuussa, syyskuussa ja marraskuussa. museoliitto.fi/tilaa-lehti

Anna palautetta

Mitä mieltä olet lehdestä? Mikä oli paras juttu? Anna palautetta lehdestä löytyvällä lomakkeella tai sähköpostilla info@museolehti.fi. Kaikkien 1.4.2018 mennessä palautetta antaneiden kesken arvotaan Espoon kaupunginmuseon lahjoittamat suutarinpallo ja juliste, joiden kuvat löytyvät lehden sivulta 53.

Antoisia lukuhetkiä toivottaen,
Museo-lehti / Suomen museoliitto