13.12.2019

Museopäivää vietetään ensi vuonna maanantaina 18.5.2020

Vuonna 2020 kansainvälistä museoviikkoa vietetään 18.5.-24.5.2020 ja kansainvälistä museopäivää maanantaina 18.5.2020. Suomen museoliitto rohkaisee jäsenmuseoitaan viettämään kansainvälistä museopäivää.

Museoviikko on museoiden yhteinen yleisökampanjoinnin viikko ja hyvä kanava alueelliseen yhteistyöhön muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Viikon tapahtumia voivat olla esimerkiksi näyttelyt, opastukset, kesänäyttelyiden avautumiset, luentotilaisuudet, esitelmät ja työpajat.

Maanantaina 18.5.2020 vietettävä kansainvälinen museopäivä aloittaa kansainvälisen museoviikon. Museopäivän teema on vuonna 2020 Museums for Equality: Diversity and Inclusion 2020.

Museoliitto kannustaa mahdollisimman monia museoita pitämään ovet avoinna yleisölle maanantaina 18.5.2020 kansainvälisen museopäivän merkeissä. Päivän ohjelmaa voi suunnitella esimerkiksi museomaanantain merkeissä. Silloin museossa voisi tapahtua jotain yllättävää, tavallisesta avoinnaolopäivästä poikkeavaa.

Korjaus tiedotteeseen: Museoviikkoa vietetään 18.5.-24.5.2020, ei 11.5.-17.5.2020 kuten Juliuksessa virheellisesti ilmoitettiin.