11.5.2017

Museot viettävät Museoviikkoa 16.–21.5.2017

Perinteistä Museoviikkoa vietetään jälleen toukokuun kolmannella viikolla. Museoviikon ohjelmaa on tarjolla useissa museoissa ympäri Suomen.

Museoiden yönä ohjelmasta saa nauttia normaalia pidempään

Museoiden yönä on mahdollisuus tutustua näyttelyihin ja osallistua ohjelmaan tavallisten aukioloaikojen ulkopuolella. Varkauden museot pitävät ovensa auki perjantaina 12.5. klo 23:00 saakka tarjoten opastuksia, draamaa yökahvilassa ja vapaan pääsyn näyttelyihin. Tekniikan museossa viidettä kertaa järjestettävässä Museoiden yön perhetapahtumassa lauantaina 13.5. tavataan puolestaan museossa majaileva kummitus.

Riihimäellä yövierailulle pääsee lauantaina 20.5. sekä Lasimuseossa että Suomen metsästysmuseossa, jossa avautuu Metsän henkiä ja eläimiä -näyttely. Jyväskylässä museoiden yö on osa Yläkaupungin yö -kaupunkitapahtumaa, ja Keski-Suomen luontomuseo on avoinna kello 20 saakka. Näyttelyihin on vapaa pääsy ja paikalla on myös opas.

Kansainvälinen museopäivä 18.5.2017

Kansainvälistä museopäivää vietetään torstaina 18.5.2017. Monet museot tarjoavat ilmaisen sisäänpääsyn näyttelyihinsä sekä muita ilmaistapahtumia. Kansainvälistä museopäivää on vietetty vuodesta 1977 lähtien.

Hämeenlinnassa kansainvälistä museopäivää vietetään kaikissa kaupungin museokohteissa. Muun muassa Museo Skogsterin Idästä tuulee -näyttelyyn ja Hämeenlinnan taidemuseon itsenäisyyden juhlavuoden Yhteiset kuvamme -näyttelyyn on vapaa pääsy.

Espoon kaupunginmuseossa KAMUssa lumoudutaan puolestaan lasista. KAMUun ja Näyttelykeskus WeeGeelle on vapaa pääsy kansainvälisenä museopäivänä. Ateneumin taidemuseoon pääsee koko päivän ajan klo 10–20 kaksi yhden hinnalla, ja alle 18-vuotiaille sisäänpääsy on ilmainen. Esillä on Alvar Aalto – taide ja moderni muoto -näyttely sekä Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttely.

Designmuseossa kansainvälisen museopäivän aiheena on saamelaiskulttuuri ja Suomi-design. Miten Suomen pohjoiset kulttuurit linkittyvät suomalaiseen muotoiluun? Mikä on kansallisten museoiden rooli erilaisten esinekulttuurien tallentajina ja esittäjinä? Designmuseoon on vapaa pääsy klo 11–18.

Muita Museoviikon tapahtumia

Mobiliassa on tarjolla harvinaista herkkua keskiviikkona 17.5. Museon varastojen ja suuresinehallien aarteisiin ja ajoneuvoihin ei normaalisti pääse tutustumaan, mutta päivän aikana oppaan johdolla tehdään retki museon uumeniin.

Museoviikon päätöspäivänä sunnuntaina 21.5. juhlitaan Lapinlahdella Taidemuseo Eemilissä kuvanveistäjä Eemil Halosen 142. syntymäpäivää klo 12–17. Luvassa on muun muassa taiteilijatapaamisia ja Minna Canth -tuokioita Riihiateljeessa. Syntymäpäivän kunniaksi museoon pääsee kaksi yhden pääsylipun hinnalla.

Museoviikon tapahtumat ja meneillään olevat näyttelyt on koottu museo100.fi-sivuston näyttely- ja tapahtumakalenteriin, joka päivittyy tapahtuman alkuun asti. Tapahtumia voi selata museoviikko-valinnan avulla, maakunnittain, paikkakunnittain tai päiväkohtaisesti.

Lisätietoja:

Projektisuunnittelija