26.10.2011
Näyttely – Viesti
Suomen museoliiton uutuusjulkaisu Näyttelyviestintä käsittelee näyttelyitä osana mediakulttuuria, museokävijöiden motiiveja ja odotuksia sekä museonäyttelyä viestinnän keinona. Kuinka sanoma rakennetaan ja kenelle? Kirjan on kirjoittanut Jaana af Hällström.
Kaikilla museoilla on jotakin yhteistä: näyttely ja kävijät. Useimpien kävijöiden museokokemus on sama kuin näyttely, sillä näyttely on museokäynnin tavallisin päämäärä. Näyttely on se tila, jossa kävijällä on lupa liikkua museossa. Näyttelyt viestivät paitsi aiheensa sanomaa, myös museon ja koko museoinstituution sanomaa. Kukin museo viestii näyttelyohjelmistollaan ja näyttelyiden esittämistavalla toiminta-ajatustaan ja näkemystään museoista ja niiden toiminasta yhteiskunnan ja sen kehityksen hyväksi.
Näyttelyviestintä on julkaisu kaikille näyttelyitä tekeville museoille. Kirjan on kirjoittanut FM Jaana af Hällström, jolla on pitkä kokemus museoalalla Suomen Urheilumuseossa, tiedottajana Suomen museoliitossa sekä Vantaan kaupunginmuseon perusnäyttelyn ja Kauniaisten virtuaalimuseon suunnittelijana ja toteuttajana.
Näyttelyviestintä
Suomen museoliiton julkaisuja 60
ISBN 978-951-9426-37-2, 2011. 125 s.
ovh 48 €, Suomen museoliiton jäsenille 36 €
Tilaukset ja tiedustelut:
Helena Piipponen, p. 09 5841 1724
Suomen museoliitto
Annankatu 16 B 50
00120 Helsinki
museoliitto@museoliitto.fi
www.museoliitto.fi/julkaisut
Laskuun lisätään posti- ja käsittelykulut.