8.12.2022

NEMO European Museum Conference 2023 pidetään Lahdessa

Museoliitto ja Network of European Museum Organization NEMO järjestävät vuotuisen European Museum Conferencen Lahdessa marraskuussa 2023. Kolmipäiväinen konferenssi on eurooppalaisen museokentän tärkeä vuotuinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen yli 200 osallistujaa yli 40 maasta.

Ohjelmassa on mm. keynote-puheenvuoroja, workshoppeja ja tutustuminen paikallisiin kulttuurihistoriallisiin merkkikohteisiin sekä museoinnovaatioihin. Konferenssin järjestämisvastuu kiertää jäsenmaasta toiseen.

Ensi vuoden konferenssi järjestetään Lahdessa 19.–21.11.2023. Tapahtuman teemana on kestävä kehitys ja ilmastokriisi. Tärkeitä painopisteitä ovat tavat, joilla museokenttä taklaa näitä ongelmia yhdessä. Lahti valikoitui konferenssipaikaksi sekä tasokkaiden museoiden että ympäristöosaamisen ansiosta. Lahti oli European Green Capital vuonna 2021.

Konferenssi on osa Suomen museoliiton 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Museoliiton toimitusjohtaja ja NEMOn hallituksen jäsen kiittää Lahtea hyvästä yhteistyöstä ja kutsuu eurooppalaiset kollegat Suomeen: ”NEMO European Museum Conference on yksi 100-vuotisjuhlavuotemme kohokohdista. Odotamme, että pääsemme käymään inspiroivia keskusteluja kestävyydestä eurooppalaisten kollegoidemme kanssa. Voimme kaikki oppia Lahden esimerkeistä, ja olemme vakuuttuneita, että Lahden museot tulevat tekemään vieraisiin vaikutuksen.”

Konferenssin ohjelma julkaistaan keväällä, jolloin myös ilmoittautuminen avautuu. Aiempiin konferensseihin voi tutustua NEMOn sivuilla. Lue myös NEMOn uunituore raportti ilmastokriiseistä ja museoista.