Skip to content

Museoliitto

19.6.2012

Pääsihteerin kesätervehdys: Moderni museokesä

Kesä on museoiden sesonkia. Ammatillisesti hoidettujen museoiden tarjonta on monipuolisimmillaan niin näyttelyjen kuin tapahtumien ja oheistarjonnan osalta. Sesonkia täydentävät sadat paikallismuseot ympäri Suomea. Museo lienee suven matkailutarjonnassa helpoiten saavutettavissa oleva kohde – mitataan sitä sitten alueellisella kattavuudella, lukumäärällä tai lomalaisten budjetin kestävyydellä.

Museoiden hyvä saavutettavuus näkyy luonnollisesti myös museoiden käytössä. Vuosittaisesta viidestä miljoonasta kävijästä valtaosa tulee museoihin touko- ja elokuun välisenä aikana. Mitä kauemmaksi pääkaupunkiseudusta mennään sitä todennäköisemmin heinäkuu ratkaisee, onko vuosi museon näyttelytoimintojen osalta onnistunut vai ei.

Meneillään oleva matkailukesä näyttäytyy museoille suotuisana. Ulkomaiset matkailijavirrat Suomeen ovat kasvussa ja taloudellisesti epävarmoina aikoina suomalaiset matkailijat ovat suosineet lomakohteena kotimaata. Museoille erityisen rohkaisevia ovat viitteet siitä, että matkailussa kulttuuripalveluille näyttäisin olevan erityistä kysyntää.

Matkailun edistämiskeskuksen Culture Finland -hankkeen projektipäällikkö Soila Palviainen totesi Museopäivien esitelmässään, että modernit humanistit eli nykyajan tutkimusmatkailijat ovat kasvava matkailijaryhmä, jotka haluavat ennen muuta tietää erilaisista kulttuureista ja kokea niihin liittyviä erityispiirteitä. Tämän ryhmän tarpeisiin ollaan heräämässä myös markkinoinnissa ja kulttuurikohteet saavat viestintä- ja myyntimateriaaleissa entistä enemmän tilaa.

Suomen museoliiton näyttelykalenteri ja sen Facebook-sovellus antavat sekä moderneille humanisteille että muille elämyksen etsijöille hyvän kuvan suomalaisten museoiden monipuolisuudesta. Perusnäyttelyt tarjoavat tietoa Suomen historiasta ja suomalaisuudesta kivikaudelta nykypäivään. Erikoisnäyttelyt nostavat esiin alueellisesti ja valtakunnallisesti ajankohtaisia teemoja, joista tähän mennessä eniten näkyvyyttä ovat saaneet Helsingin asema maailman designpääkaupunkina ja Helene Schjerfbeckin juhlavuosi.

Suomalainen museo osaa tuottaa elämyksiä tiedon, tekemisen, kokemisen ja kauneuden etsijöille. Kaiken kruunaa asiakkailtamme saatava hyvä palaute palveluasenteestamme. Näistä pidämme kiinni myös tänä kesänä – tuntevat asiakkaamme sitten itsensä moderneiksi, konservatiivisiksi tai liberaaleiksi. Museo on kaikille ja kaikkialla.

Toivotan mitä parhainta modernia ja muodikasta museokesää niin museoiden palveluista vastaaville kuin niistä nauttiville asiakkaille.

Kimmo Levä
pääsihteeri, Suomen museoliitto

Voisit olla myös kiinnostunut näistä