28.1.2014

Raati valitsi neljä museota jatkoon tavoittelemaan Vuoden museo -palkintoa

Neljä museota valittiin loppukilpailuun tavoittelemaan Vuoden museo -palkintoa. Jatkoon pääsivät Forssan museo, Helsingin kaupunginmuseon Lasten kaupunki, Keravan taidemuseo ja Suomen käsityön museo.

Voittaja julkistetaan Valtakunnallisilla museopäivillä, jotka järjestetään Savonlinnassa 21.— 23. toukokuuta. Vuoden museo -palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Sen toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Arvovaltaisen palkintoraadin jäseniä ovat Anne Sjöström, Merja Heiskanen, Kimmo Levä, Liisa Lindgren, Päivi Salonen, Kaisa Viljanen ja Ditte Winqvist. Sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo Suomen museoliitosta.

Suomen museoliitto ja ICOM:in Suomen komitea jakavat lisäksi kaksi muuta vuosittaista museoalan tunnustusta: Vuoden museojulkaisupalkinnon ja Vuoden museoviestintäpalkinnon. Halutessaan raati voi myöntää myös Vuoden erikoispalkinnon.

Lisätietoja:
Eeva-Liisa Taivassalo