9.10.2018

Taidekokoelmat verkossa -sopimukseen ollaan tyytyväisiä

Suomen museoliitto ja Kuvasto allekirjoittivat keväällä 2017 sopimuksen, joka mahdollistaa museoiden kokoelmissa olevien teosten esittämisen verkossa ilman teos- tai tekijäkohtaisia sopimuksia ja maksuja. Sopimukseen on liittynyt 21 museota ja sen antamiin mahdollisuuksiin ollaan laajasti tyytyväisiä.

Näin sopimukseen liittyneet museot kertovat kokemuksistaan:

”On hienoa, että voimme vapaasti esitellä verkkosivustollamme paikallisten ja valtakunnallisten taiteilijoiden teoksia. Museo on siirtymässä uuteen kokoelmahallintajärjestelmään, mikä mahdollistaa erilaisten verkkonäyttelyiden teon, joten jatkossa sopimuksen hyödyntäminen laajenee”, kertoo Jyväskylän museopalveluiden kokoelma-amanuenssi Jaana Oikari.

”Tuntui mukavalta julkistaa asia, kun kaikki teokset oli saatu näpättyä julkisesti näkyville. Saimme muutaman kehun. Helpottaahan sopimus toki teosten julkaisua verkossa, kun on valmiiksi lupa. Olemme ohjeistaneet kaupungin tiedotuksen hyödyntämään tietokantaa”,kertoo Forssan museon museojohtaja Kati Kivimäki.

”Raision museo Harkossa kokeiltiin sopimuksen myötä uudenlaista kokoelmanäyttelyn tekoa. Taidetuokioita-projektissa Kaanaan koulun 3–6-luokkalaiset opiskelivat kuvan katsomista ja tulkintaa museon kokoelmista, josta kirjoittivat tulkinnan ja tekivät oman teoksen alkuperäisen innoittamana. Lopputuloksena oli kolme verkkonäyttelyä, jotka toimivat runkona kesän 2018 kokoelmanäyttelylle”,kertoo Raision museo Harkon museonjohtaja Heli Isolehto.

”Olemme kokeneet sopimukseen liittymisen hyvin positiivisena varsinkin some-kanaviemme osalta, sillä se on mahdollistanut nopeat reagoimiset ajankohtaisiin aiheisiin ja yleisön tietoisuuden lisäämisen kokoelmiemme sisällöstä helposti”, kertoo Lappeenrannan taidemuseon ja Lappeenrannan museoiden amanuenssi Elisa Lindell.

Sopimuksen esittely Taidemuseopäivillä 10.–11.10.

Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä puhuu Taidekokoelmat verkossa -sopimuksesta tällä viikolla 10.–11.10. Taidemuseopäivillä Tampereella. Tule kuuntelemaan ja kyselemään tarkempia tietoja sopimuksen sisällöstä ja käytännöistä.

Graafiset materiaalit käytössä

Taidekokoelmat verkossa -sopimukselle on luotu oma graafinen ilme  Materiaalit ovat sopimukseen liittyneiden museoille vapaasti käytettävissä. Logo ja muita materiaaleja löytyy Museoliiton verkkosivuilta.

Taidekokoelmat verkossa -sopimukseen liittyneet museot

EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Forssan museo, Helsingin yliopistomuseo, Hyvinkään taidemuseo, Jyväskylän yliopisto/Avoimen tiedon keskus/Tiedemuseo, Imatran museot, Jyväskylän taidemuseo, Kankaanpään kaupunginmuseo, Kouvolan taidemuseo Poikilo, Lappeenrannan museot, Mikkelin taidemuseo, Oulun taidemuseo, Raision museo Harkko, Salon taidemuseo Veturitalli, Suomen kansallismuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Tampereen taidemuseo, Turun museokeskus, Vaasan kaupungin museot, Villa Gyllenberg ja Åboa Vetus & Ars Nova.

Liity Taidekokoelmat verkossa -sopimukseen

Lue lisää sopimuksesta, ehdoista ja täytä sopimuslomake.

Suomen museoliitto

Pääsihteeri Kimmo Levä