6.11.2015

Taiteen edistämispäivänä 1.12. keskustellaan taiteesta ja kulttuurista

Taiteen edistämiskeskus haastaa museot, orkesterit ja teatterit paljastamaan olemassaolonsa ympäri Suomea Taiteen edistämispäivänä. Päivän teemana on valo. Museoiden toivotaan valaisevan rakennuksensa ja tuovan esille taiteen merkitystä osana teemapäivän ohjelmaa.

Taiteen edistämiskeskus nimesi vuonna 2013 joulukuun 1. päivän Taiteen edistämispäiväksi. Tavoitteena oli antaa lupa edes yhtenä päivänä vuodessa käydä avointa keskustelua kansalaisten tarpeesta sekä oikeuksista taiteeseen.

Vuonna 2015 Taiteen edistämispäivän teemana on valo. Taiteen edistämiskeskuksen kaikilla toimialueilla, 13 paikkakunnalla ympäri Suomea syttyy hämärän tullen valotaideteos. Osa teoksista elää yhden illan, osa valaisee ympäristöään pidemmän aikaa.

Sisällöiltään erilaiset teokset toteuttavat valotaiteen moninaisia mahdollisuuksia julkisessa kaupunkitilassa. Tavoitteena on samalla tukea ns. prosenttiperiaatteen näkyvyyttä, mikä on vuodesta 2013 lähtien ollut yksi Taiteen edistämiskeskuksen painopisteistä.

Myös YK on nimennyt vuoden 2015 kansainväliseksi valon ja valoon perustuvan teknologian vuodeksi. Tarkoituksena on tuoda esille valon ja erilaisten valoteknologien osallisuutta ja merkitystä ihmisen arjessa. Taiteen edistämispäivänä on myös yhteys Taiken teemavuosiin. Tänä vuonna teema on Taide on lähellä.

Taiteen edistämiskeskus haastaa suomalaiset museot, orkesterit ja teatterit valaisemaan toimitilansa katukuvassa ja tekemään vahvoja kannanottoja taiteen ja sen saavutettavuuden puolesta 1.12.2015. Museot voivat esimerkiksi tarjota vieraskynä- ja mielipidekirjoituksia paikallisiin tiedotusvälineisiin tai järjestää museon toimintaan sopivia tempauksia katukuvassa. Myös yhteiset tapahtumat paikkakunnan muiden taide- ja kulttuuritoimijoiden kanssa sopivat päivän ohjelmaan erittäin hyvin.

Lisätietoja:
Taiteen tarve -video (Taike, 2013), https://www.youtube.com/watch?v=eyGyLHZcTA4&feature=youtu.be