25.8.2020

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko tutustuu museotyöhön keskiviikkona 26.8.2020 klo 16.30 museokeskus Vapriikissa

Suomen museoliitto osallistuu Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan yhdessä tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon kanssa. Museoharjoittelun aikana tutustutaan Suomen museokenttään ja käytännön museotyöhön museokeskus Vapriikissa Tampereella.

Museoharjoittelun ohjelma on suunniteltu yhteistyössä museokeskus Vapriikin edustajien kanssa. Harjoittelu suoritetaan kesällä avatussa Finlayson 200 – tehtaasta brändiksi -näyttelyssä. Harjoittelun ohjaajina toimivat näyttelypäällikkö Marjo Meriluoto ja tutkija Mari Lind.

”Finlayson-näyttely kuvaa hyvin Vapriikin toimintaa. Museon omasta kokoelmasta on koostettu kansainvälisen tason näyttely”, museokeskus Vapriikin johtaja Marjo-Riitta Saloniemi sanoo.

Lyhyen esittelyn jälkeen siirrytään käytännön työhön. Ministeri osallistuu asiakkaiden hypisteltäviksi ja tutkittaviksi näyttelyyn tulevien tekstiilinäytteiden valintaan.

Viidettä kertaa vietettävä Poliitikon museoharjoittelu -viikko järjestetään 24.–28.8.2020. Viikon aikana tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana ja tuodaan esille museoiden laaja-alaista toimintaa. Samalla esitellään Suomen kattavaa museoverkostoa ja sen vaikutusta yhteiskuntaan talouden, kansalaisten hyvinvoinnin ja työllisyyden näkökulmasta.

Annika Saarikko on tavattavissa Museokeskus Vapriikissa keskiviikkona 26.8. klo 16.30-17.30. Toivotamme tiedotusvälineet lämpimästi tervetulleiksi seuraamaan museoharjoittelua ja keskustelemaan museoalan ajankohtaisista teemoista!

Lisätietoja poliitikon museoharjoittelu -viikosta:

Tuuli Rajavuori
viestintäpäällikkö