7.3.2024

Vuoden museo 2024 finalisti: Chappe

Kuva: Ahmed Alalousi, Chappe.

Chappe

Tammisaari

Nykytaiteen museo ja taiteen talo Chappen näyttelyt esittelevät läntisen Uusimaan sekä Pohjoismaiden ja Itämeren alueiden maiden taidetta. Lisäksi museo painottaa kestävään kehitykseen ja luontotematiikkaan. Chappe avasi ovensa yleisölle huhtikuussa 2023.

Tammisaaressa sijaitsevan Chappen tumma kuusiverhoiltu julkisivu sulautuu osaksi historiallista saaristolaiskaupunkimiljöötä erottuen edukseen nykyaikaisuudessaan. Uudisrakennus edustaa nykyaikaista suomalaista museo- ja puuarkkitehtuuria avarine ja muunneltavine näyttelytiloineen.

Chappen arvot ovat kokeellisuus, sivistys, värikäs ja kutsuva. Chappe on persoonallinen ja kutsuva sekä avoin kaikille ja olet tervetullut, vaikka et olisikaan taiteen ja kulttuurin suurkuluttaja. Chappe on erinomainen esimerkki siitä, kuinka onnistunut museohanke voi hengittää uutta elämää pieneen kaupunkiin ja lähiympäristöönsä.

”Chappella on ollut upea vuosi, ja museossa on tehty paljon asioita oikein. Sen brändi on onnistunut, ja museorakennus on arkkitehtonisesti erittäin kiinnostava. Chappesta on jo nyt tullut ilmiö niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti”, sanoo Vuoden museo -kilpailun palkintolautakunnan puheenjohtaja Maj Meriluoto.

Chappe on yksi Vuoden museo 2024 -kilpailun voitosta kilpailevasta viidestä museosta. Chappen lisäksi mukana finaalissa ovat Luostarinmäen museokortteli, Suomen Metsämuseo Lusto, Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti.

Vuoden museo -kilpailun palkintolautakunta tutustuu kevään aikana finalistimuseoihin ja jakaa palkinnot Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Jyväskylässä 23. toukokuuta. Museoliitto ja ICOM Suomen komitea ovat järjestäneet Vuoden museo -kilpailun vuodesta 2014 lähtien.

Lue lisää Chappesta Museokortin sivuilta.