7.3.2024

Vuoden museo 2024 finalisti: Luostarinmäen museokortteli

Kuva: Roni Lehti, Turun Museokeskus.

Luostarinmäen museokortteli

Turku

Turun ydinkeskustassa sijaitseva Luostarinmäki on ainutlaatuinen ulkomuseo ja Turun ainoa yhtenäinen puutaloalue, joka säilyi vuoden 1827 palosta. Luostarinmäen museokortteli avasi mittavan uudistushankkeen jälkeen porttinsa kesäkuussa 2022.

Luostarinmäellä museovierailija pääsee tutustumaan Turun ja sen asukkaiden historiaan sekä kädentaitojen perinteeseen. Yli kaksisataa vuotta vanhat rakennukset sijaitsevat alkuperäisillä paikoillaan. Lähelle tulevat tarinat alueen asukkaista sekä museokorttelin kapeat kujat ja tunnelmalliset sisäpihat herättävät historian henkiin.

Uudistuksen ja kehittämishankkeen myötä Luostarinmäestä on tullut nykyaikainen ulkomuseo, joka yhdistää vanhat perinteet uusiin lähestymistapoihin. Museokortteli tuo esiin niin tarinoita paikallisesta historiasta kuin rakentaa yhteistyöpolkuja nykyajan paikallisten kanssa.

Luostarinmäen museokortteli on yksi Vuoden museo 2024 -kilpailun voitosta kilpailevasta viidestä museosta. Luostarinmäen lisäksi mukana finaalissa ovat Chappe, Suomen Metsämuseo Lusto, Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti.

Vuoden museo -kilpailun palkintolautakunta tutustuu kevään aikana finalistimuseoihin ja jakaa palkinnot Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Jyväskylässä 23. toukokuuta. Museoliitto ja ICOM Suomen komitea ovat järjestäneet Vuoden museo -kilpailun vuodesta 2014 lähtien.

Lue lisää Luostarinmäestä Museokortin sivuilta.