7.3.2024

Vuoden museo 2024 finalisti: Suomen Metsämuseo Lusto

Kuva: Luston metsäsuhdekahvit. Lauri Hämäläinen, Koli Forum ry.

Suomen Metsämuseo Lusto

Punkaharju

Toukokuussa avautuva Suomen Metsämuseo Lusto on uudistettu perinpohjaisesti dynaamiseksi museoksi. Lusto toimii Savonlinnan Punkaharjulla museorakennuksessa, mutta myös ympäri maata monimuotoisissa tilaisuuksissa ja keskusteluissa.

Luston näyttelyt, tapahtumat ja kokoelmat kertovat ihmisen ja metsän vuorovaikutuksesta ennen ja nyt. Toukokuussa 2024 avautuva uudistettu Metsäsuhteiden maa -ydinnäyttely kertoo metsän ja ihmisen ikiaikaisesta suhteesta kuuden näkökulman kautta. Uusi ydinnäyttely on monikanavainen, elämyksellinen ja vuorovaikutteinen kokonaisuus, joka houkuttelee pohtimaan omaa metsäsuhdettaan ja käymään metsäkeskustelua.

Suomen Metsämuseo Lusto toimii läheisessä yhteistyössä ihmisten ja yhteisöjen kanssa pyrkien vaikuttamaan niin toimintaympäristöönsä kuin museoalaan. Lusto on aktiivinen metsäkulttuurin vaalija, metsäsuhteiden muutosagentti ja metsäkeskustelun rakentaja.

Suomen Metsämuseo Lusto on yksi Vuoden museo 2024 -kilpailun voitosta kilpailevasta viidestä museosta. Luston lisäksi mukana finaalissa ovat Chappe, Luostarinmäen museokortteli,  Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti.

Vuoden museo -kilpailun palkintolautakunta tutustuu kevään aikana finalistimuseoihin ja jakaa palkinnot Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Jyväskylässä 23. toukokuuta. Museoliitto ja ICOM Suomen komitea ovat järjestäneet Vuoden museo -kilpailun vuodesta 2014 lähtien.

Lue lisää Lustosta Museokortin sivuilta.