Museoliitto

8.6.2023

Koulutusten käytännöt

Museoliiton koulutukset vastaavat eri ammattiryhmien tarpeisiin. Koulutuksia järjestetään lähitilaisuuksina ympäri maata, ja lisäksi webinaareihin ja verkkokoulutuksiin voi osallistua helposti Zoomin kautta. Monia koulutuksia voi suorittaa itsenäisesti ja joustavasti silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ennen ilmoittautumista kannattaa tutustua seuraaviin käytäntöihin ja koulutuksen järjestämisen ehtoihin. Näin osallistut Museoliiton koulutuksiin:

Koulutusten julkistaminen ja ilmoittautumiset

Kunkin koulutustilaisuuden ohjelma ja viimeinen ilmoittautumispäivämäärä julkaistaan uutiskirje Juliuksessa ja Museoliiton verkkosivuilla 6-8 viikkoa ennen tilaisuutta.

Koulutukseen ilmoittaudutaan Museoliiton verkkosivuilla Koulutuskalenteri ja ilmoittautuminen -sivulla olevan tai Museopostissa julkaistun ilmoittautumislinkin kautta. Ilmoittautuminen on sitova. Koulutus toteutuu, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi. Ilmoittautumisaika päättyy noin viikkoa ennen koulutustilaisuutta. Ilmoittautuneet saavat sähköpostiinsa vahvistuksen.

Osallistumismaksut

Maksut määritellään koulutuskohtaisesti ja hinnat ilmoitetaan Julius-uutiskirjeessä ja Museoliiton verkkosivuilla kunkin koulutustilaisuuden kohdalla erikseen. Osallistumismaksuun lisätään alv 24 %. Maksuun sisältyy ohjelman mukainen koulutusmateriaali. Mikäli osallistumismaksuun sisältyy muuta, esimerkiksi kahvit tai lounas, siitä mainitaan koulutustilaisuuden tietojen yhteydessä. Ennakkoilmoittautumisaika (early bird) on noin 1/4 koko ilmoittautumisajasta. Osallistumismaksun voi maksaa verkkolaskuna, PDF-laskuna tai paperilaskuna. Osallistumismaksut laskutetaan pääsääntöisesti tilaisuuden jälkeen.

Peruutusehdot

Viimeisen ilmoittautumispäivämäärän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitetaan puolet koulutustilaisuuden hinnasta. Koulutustilaisuuden alkamispäivänä tehtävistä peruutuksista veloitetaan koko hinta. Mikäli peruutuksen syynä on sairaus tai muu pätevä este, josta annetaan kirjallinen selvitys, veloitetaan toimistokuluina 60 euroa + alv 24 %. Ilmoittautuneen tilalle voi vaihtaa toisen henkilön samasta museosta kuluitta.

Koulutuksia lähitapahtumista verkkototeutuksiin

Lähikoulutuksella tarkoitetaan koulutustilaisuutta, jossa kaikki osallistujat ovat fyysisesti samassa tilassa. Museoliiton lähikoulutukset ovat yleensä 1–2 päivän mittaisia koulutuksia. Koulutuksia järjestetään ympäri Suomea, usein yhteistyössä paikallisten museoiden kanssa.

Hybridikoulutus tarkoittaa sitä, että koulutus järjestetään lähikoulutuksena, mutta koulutuksen ohjelmaa voi seurata kokonaan tai osittain etäyhteyden välityksellä. Pääsääntöisesti etäosallistujat näkevät ja kuulevat koulutuksen kaikki esitykset, ja pystyvät osallistumaan esityksistä käytyyn keskusteluun. Hybridikoulutukseen ilmoittaudutaan joko lähikoulutuksen osallistujaksi tai etäosallistujaksi.

Webinaari on kokonaan verkossa toteutettu koulutus, joka tyypillisimmillään on kestoltaan 2-3 tuntia. Museoliiton webinaarit toteutetaan pääsääntöisesti Zoom-alustalla. Useimmiten webinaarit tallennetaan, ja tallenne toimitetaan osallistujien käyttöön webinaarin jälkeen.

Verkkokurssi on kokonaan verkossa suoritettava opintokokonaisuus. Tällä hetkellä Museoliiton koulutusohjelmassa on Museotyön perusteet -verkkokurssi, joka suoritetaan annettujen ohjeiden mukaan, itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä.

Zoom-ohjeet

Käytämme webinaari-muotoisissa koulutuksissamme Zoomia. Ilmoittauduttuasi koulutukseen, saat osallistumislinkin Zoomiin viimeistään koulutusta edeltävänä päivänä.

Suosittelemme Zoom-sovelluksen lataamista. Varsinaiseen kokoukseen pääset klikkaamalla saamastasi osallistumislinkistä. Linkistä avautuu selainikkuna, jonka jälkeen pääset avaamaan kokouksen sen avulla klikkaamalla Open Zoom. Jos et ole ladannut sovellusta etukäteen, tarjoaa selain sovelluksen lataamista.

Zoom-kokoukseen on mahdollista osallistua myös selaimella ilman Zoom-sovellusta. Huomaa kuitenkin, että selainpohjainen Zoom on toiminnallisuuksiltaan rajoitetumpi, ja toimii parhaiten Google Chrome-selaimella. Käytä selaimen viimeisintä versiota. Voit myös ladata Google Chrome-selaimeesi Google Chrome Zoom Extension lisäosan, joka mahdollistaa joitakin toiminnallisuuksia, kuten Breakout-ryhmiin osallistumisen ja Gallery view´n myös selaimella osallistuttaessa.

Pääset osallistumaan selaimella klikkaamalla sinulle lähetettyä osallistumislinkkiä ja avaamalla avautuvan ikkunan alalaidassa olevaa Join from your browser -linkkiä. Sen jälkeen hyväksy käyttöehdot ja kirjoita koko nimesi osallistujanimeksi kokoukseen ja klikkaa Join. Mikäli olet kirjautunut Zoom-käyttäjä, nimeä ei tarvitse erikseen määrittää.

Kokoushuoneessa voit säätää mikrofoniasi ja videokuvaasi vasemman alalaidan painikkeista. Esitysten aikana mikrofonit ja kamerat pidetään lähtökohtaisesti pois päältä, ellei kouluttaja ole muutoin ohjeistanut.

Mitä koulutusta toivoisit?

Otamme mieluusti vastaan ehdotuksia siitä, millaisia koulutuksia Museoliiton olisi hyvä järjestää. Ota yhteyttä koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokilaan puh. 040 534 6232, leena.tokila(a)museoliitto.fi.

Voisit olla myös kiinnostunut näistä