9.6.2023

Näin käytät Museopostia

Viestien lähettäminen

Jotta sähköpostilista vastaisi tarkoitustaan, tulee viestien olla ensisijaisesti suunnattu kollegoille toisissa museoissa. Museoliitto käyttää listaa omana tiedotus- ja markkinointikanavanaan, muuten listaa ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.

Lähetä viestisi Museoposti-listalle lisäämällä viestin vastaanottajaksi sähköpostilistan osoite museoposti(a)lists.greenspot.fi. Osoitteeseen lähetetyt viestit välittyvät postituslistan tilaajille, mikäli ne eivät riko postituslistan sääntöjä.

Muista seuraavat ohjeet viestiä laatiessasi:

• Lista ei hyväksy useita vastaanottajia, joten lähetä viestisi ainoastaan Museoposti-listan osoitteeseen.

• Listalle voivat lähettää viestejä vain postituslistalle liittyneet henkilöt. Lähettäjän osoitteen tulee olla listalla täsmälleen samassa muodossa kuin lähettäjäkentässä.
  • Pidä sähköpostiviestit lyhyinä ja napakoina.
  • Otsikoi viestisi ytimekkäästi, mutta niin että otsikko kertoo viestin sisällön.
  • Viestien suurin sallittu koko on 120 kilotavua.
  • Museopostiin ei voi lähettää kuva- tai liitetiedostoja.
  • Lähetä tekstisi muotoilemattomana eli plain text -muodossa.
  • Vastatessasi Museopostilistan viesteihin, tarkista osoiteriviltä viestisi vastaanottaja.

Mitä Museopostiin voi lähettää?

• avoimet työpaikat (vakituiset ja määräaikaiset)toivomme työpaikkailmoituksen sisältävän tiedon tehtävän palkkauksesta

• nimitykset virkoihin (ei lyhyitä määräaikaisuuksia)
  • yhteystietojen muutokset
  • museoalan maksuton koulutus ja seminaarit
  • haettavana olevat apurahat tai muut avustukset
  • museoalan uutiset
  • tiedustelut, esimerkiksi näyttelyyn etsittävistä teoksista tai esineistä
  • museoalan tutkimukseen liittyvät kyselyt
  • keskustelu ajankohtaisista museoalan aiheista
  • muut viestit lähettäjän harkinnan mukaan

Mitä museopostiin EI voi lähettää?

• museoiden mainokset

• muut kaupalliset viestit (esimerkiksi omien koulutustilaisuuksien mainokset)
  • työntekijöiden omat työnhakuilmoitukset

Liittyminen Museopostin tilaajaksi

1. Tee tilaus osoitteessa: http://lists.greenspot.fi/mailman/listinfo/museoposti.

2. Vastaa sähköpostiisi saapuneeseen vahvistuspyyntöön. Vahvistusviesti saapuu osoitteesta museoposti-request(a)lists.greenspot.fi. Muistathan tarkistaa myös roskapostikansiosi.

3. Talleta itsellesi tervetuloa-viestissä saamasi salasana.

Huomioithan, että listan viestejä ei voi välttämättä vastaanottaa hotmail-osoitteisiin kyseisten sähköpostitilien tiukan roskapostisuodatuksen vuoksi. Jos liittyminen ei onnistu tai et saa vahvistuspyyntöä sähköpostiisi, ole yhteydessä Museopostin ylläpitoon.

Omien tietojen muuttaminen, listalta eroaminen ja arkiston selaaminen

Postitustietojen muuttaminen ja listalta eroaminen sekä arkiston selaus tapahtuu osoitteessa: http://lists.greenspot.fi/mailman/listinfo/museoposti Kohdasta Listatilauksen hallinta pääsee muuttamaan omia tilaustietoja. Salasanasi avulla pystyt keskeyttämään Museoposti-listan viestien saapumisen osoitteeseesi ja eroamaan listalta. Jos unohdat salasanasi, voit pyytää salasananpäivitystä samalta sivulta. Listalle lähetettyjä viestejä voit selata yllä mainitussa osoitteessa Museoposti-arkisto -linkistä. Esimerkiksi Pvm-sanasta saat viestit päivämääräjärjestyksessä. Museopostin arkiston selaamiseen tarvitset salasanasi.

Tiedustelut ja Museoposti-listan ylläpito:

Viestinnän asiantuntija Kirsti Ruissalo, kirsti.ruissalo(a)museoliitto.fi, p. 044 430 0721