16.6.2023

Audio-opastukset ukrainaksi

Kuva Ben Mullins, Unsplash

Museoliitto auttaa museoita toteuttamaan ukrainankielisiä audio-opastuksia. Hankkeen rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto. Tavoitteena on luoda uusia yhteyksiä kulttuurikentän ja ukrainalaisyhteisön välillä ja syventää jo virinnyttä yhteistyötä.

Alkuvuonna 2023 järjestettiin haku ukrainankielisten audio-opastusten toteuttanmiseksi suomalaismuseoihin. Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt hankkeelle 25 000 euron rahoituksen, joka käytetään täysimääräisesti opastuksiin.

Suomen museoliiton hallitus myönsi 14 museolle avustuksen ukrainankielisen audio-opastuksen toteuttamiseen. Pilottihankkeeseen osallistuvat museot ovat Aboa Vetus Ars Nova, Arktikum, Ehrensvärd-museo, Forum Marinum, Gallen-Kallelan museo, Huittisten museo, Jakobstads museum, Jyväskylän taidemuseo, Kuopion taidemuseo, Lahden museot, Museo- ja tiedekeskus Luuppi, Pielisen museo, Suomen valokuvataiteen museo ja Tampereen historialliset museot. Audio-opastukset

Ukrainan presidentin puoliso Olena Zelenska julkisti aloitteen ukrainankielisistä audio-opastuksista vuonna 2020, ja 2022 se levisi maailmanlaajuisesti tuenosoituksena hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainalle ja sotaa paenneille ukrainalaisille. Tällä hetkellä jo 26 maan museot ja kulttuuriperintökohteet tarjoavat audio-opastuksia ukrainaksi.

Lisätietoa ja tiedustelut:

Miisa Pulkkinen, Museoliiton viestintäjohtaja, +35844 4300 719, miisa.pulkkinen@museoliitto.fi