Museoliitto

16.6.2023

Taidekokoelmat verkkoon -sopimus

Ajankohtaista Taidekokoelmat verkkoon -sopimukseen liittymisestä

Taidekokoelmat verkkoon -sopimukseen ei oteta uusia museoita mukaan vuoden 2023 alusta lukien, sillä opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeelle myöntämä rahoitus päättyy vuonna 2023. Mahdollisuuksia sopimuksen jatkamiselle selvitetään ja sopimusmuseoille tullaan lähettämään kysely, jolla selvitetään museoiden maksukykyä järjestelmän rahoittamiseksi.

Taidekokoelmat verkkoon -sopimus ja maksut

Sopimuksella museot saavat rajattomat verkkovälitysoikeudet kaikkiin tekijänoikeuden alaisiin kokoelmateoksiinsa allekirjoittamalla sopimuksen Suomen museoliiton kanssa. Sopimuksella museot sitoutuvat noudattamaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välistä sopimusta yleisten sopimusehtojen mukaisesti. Yleiset sopimusehdot ovat tulostettavissa sivun alareunassa. Sopimukseen voivat liittyä kaikki suomalaiset ammattimaiset museot.

Sopimus sisältää museoille vuosimaksun, joka perustuu museon kokoelmien kokoon. Uudet palvelumaksut tulevat voimaan 1.1.2023 alkaen. Sopimuksen mukaiset uudet maksut ovat seuraavat:

kokoelmien koko pienempi kuin 2 000 teosta, 676 euroa + alv 24 % /vuosi

kokoelmien koko 2 000–5 999, maksu 1464 euroa + alv 24 % /vuosi

kokoelmien koko suurempi kuin 6 000 teosta, maksu 3155 euroa + alv 24 % /vuosi

Palvelumaksut 31.12.2022 asti ovat seuraavat:

kokoelmien koko pienempi kuin 2 000 teosta, 628 euroa + alv 24 % /vuosi

kokoelmien koko 2 000–5 999, maksu 1361 euroa + alv 24 % /vuosi

kokoelmien koko suurempi kuin 6 000 teosta, maksu 2932 euroa + alv 24 % /vuosi

Museon kokoelmien koon perusteena käytetään vuosittain julkaistavan Museotilaston tietoja. Jos museon tietoja ei julkaista vuosittaisessa Museotilastossa, museo toimittaa tiedon kokoelmien määrästä vuosittain Museoliitolle 30.11. mennessä.

Sopimusmaksut käytetään lyhentämättömänä Kuvastolle ja edelleen taiteilijoille maksettaviin tekijänoikeuskorvauksiin. Museoiden sopimusmaksuilla katetaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välisen sopimuksen kustannuksista 1/3.

Yleiset sopimusehdot museoiden taidekokoelmien saattamisesta avoimeen tietoverkkoon

Lisätietoja:

museoliitto(a)museoliitto.fi

Toimitusjohtaja Petra Havu, petra.havu(a)museoliitto.fi, 044 430 0724

Johdon assistentti Okuliina Turkia, okuliina.turkia(a)museoliitto.fi

Viestinnän asiantuntija Kirsti Ruissalo, kirsti.ruissalo(a)museoliitto.fi, 044 430 0721

Voisit olla myös kiinnostunut näistä