Museoliitto

27.4.2023

Kulttuuri on kannattava investointi

Suomen museoliitto, Suomen sinfoniaorkesterit ja Suomen Teatterit muistuttavat kulttuurisektorin merkityksestä hallitusneuvottelujen kynnyksellä.

Hallitustunnustelija Petteri Orpo on tiedustellut puolueilta, miten ne vahvistaisivat kulttuurialan toimintaedellytyksiä. Vastauksissaan puolueet pääsääntöisesti suhtautuvat kulttuuriin myönteisesti, kuten kasvu- ja elinvoimatekijänä ja kansakunnan kriisinkestävyyden vahvistajana. Moni puolue haluaa nostaa kulttuurirahoituksen prosenttiin budjetista. Lähtökohta on oikea: kulttuuriin kannattaa investoida. Mielestämme Suomella ei ole varaa olla panostamatta kulttuuriin, sillä epävakaina aikoina tarvitaan ymmärrystä, elämyksiä ja hengähdyshetkiä ­– henkistä huoltovarmuutta, jota kulttuuri tarjoaa.

Alojemme tärkein perusrahoitus ovat museoiden ja esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmät. Ne luovat merkittäviä kannustimia myös kuntien rahoitukselle. 2010-luvulla valtion säästöohjelma rapautti museoiden ja esittävien taiteiden vos-rahoitusta tavalla, joka vaikuttaa edelleen. Museoiden ja esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmien tulee kehittyä jatkossakin suhteessa yhä kasvaviin kustannuksiin. Riittävä rahoitus takaa sen, että Suomen taidelaitokset pystyvät vastaamaan yleisöjen tarpeisiin ja tarjoamaan laadukkaita kulttuurielämyksiä.

Petra Havu, toimitusjohtaja, Suomen museoliitto ry

Iiris Lehtonen, toiminnanjohtaja, Suomen sinfoniaorkesterit ry