9.12.2011

Anja-Tuulikki Huoviselle museoneuvoksen arvonimi

Tasavallan presidentti on myöntänyt 2.12.2011 museoneuvoksen arvonimen Suomen museoliiton entiselle pääsihteerille Anja-Tuulikki Huoviselle. Kunnianosoitusta juhlistettiin Museoliiton jouluvastaanotolla Postimuseossa 8.12.2011.

Anja-Tuulikki Huovinen toimi Suomen museoliiton palveluksessa liki 40 vuotta, pääsihteerinä vuodesta 1984 lähtien. Eläkkeelle hän jäi kyseisestä tehtävästä lokakuussa 2011.

Huovinen on merkittävästi vaikuttanut suomalaisten museoiden kehittämis- ja edunvalvontatyöhön. Museoneuvos Huovinen on edistänyt eri kulttuurialojen yhteistyötä ja kansainvälisiä suhteita. Hän on toiminut asiantuntijana opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmissä, kansainvälisissä järjestöissä ja useissa kulttuuritoimen organisaatioissa. Hän on edistänyt museoiden ja koulujen välistä kanssakäymistä, perehtynyt tekijänoikeuskysymyksiin ja toiminut koko kulttuuritoimen taloudellisten edellytysten turvaamiseksi.