28.10.2006

Aurora K on Museojulkaisukilpailun 2006 voittaja

Museojulkaisukilpailun 2006 voittaja on Espoon kaupunginmuseon julkaisu Aurora Karamzin – Aristokratian elämää.

Filosofian tohtori Päivi Lipponen valitsi Espoon kaupunginmuseon tuottaman Aurora Karamzinin elämää kuvaavan teoksen museojulkaisukilpailun voittajaksi viiden finalistin joukosta. Hän perustelee valintaansa seuraavasti: ’Suomalaisen sosiaalipolitiikan rakentajana Aurora Karamzin on jätetty aikansa miesten varjoon. Näille suurmiehille on pystytetty patsaita näkyville paikoille, nimetty valtaväyliä ja omistettu pyhäpäiviä. Tästä syystä kirja on merkittävä. Se piirtää kuvaa ajan suurnaisesta, joka ansaitsisi enemmän huomiota.’

Teoksen asiantuntijakirjoittajat ovat Sten Björkman, Tryggve Gestrin, Marianne Långvik-Huomo, Märtha Norrback, Jyrki Paaskoski ja Ulla Tillander-Godenhielm.

Finalistit valinnut raati perustelee voittajaa seuraavasti: ’Julkaisu on tasapainoinen sekä eri suuntiin avautuva korkeatasoinen tietokirja. Artikkelien kirjoittajat ovat tehneet julkaisua varten tutkimustyötä ja päässeet käyttämään venäläisiä arkistoja. Teos sisältää paljon uutta tietoa sekä eurooppalaisen aristokratian että Aurora Karamzinin elämästä. Kirjan ulkoasu on tyylikäs ja huoliteltu.’

Vuosittain museot tuottavat lähes kolmesataa julkaisua. Tehdäkseen tunnetuksi museoiden monipuolista ja korkeatasoista julkaisutoimintaa Suomen museoliitto on järjestänyt museojulkaisukilpailuja vuodesta 1992 lähtien. Museojulkaisukilpailuun 2006 osallistui 38 teosta, jotka kertovat tarinoita paikallishistoriasta, käsittelevät museoiden kokoelmia ja näyttelyitä sekä ovat tutkimus- ja opaskirjoja historian ja taiteen maailmaan.

Aurora Karamzin – Aristokratian elämää
Espoon kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Otava
Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu 2006, Sid 206 s.
ISBN 10: 951-1-20901-9
ISSN 0785-7667

Aurora Karamzin – Ett aristokratiskt liv
Esbo stadsmuseum och Shildts Förlags Ab
Otava Boktryckeri Ab, Keuru 2006, Sid 206 s.
ISBN 951-50-1596-0
ISSN 0785-7667