Museoliitto

4.6.2014

Guggenheim Helsinki -museon arkkitehtuurikilpailu käynnistyi

Helsinkiin suunnitellun Guggenheim museon arkkitehtuurikilpailu julistettiin käynnistyneeksi 4.6.2014 Helsingin Palacessa järjestetyssä tilaisuudessa. Tilaisuudessa Salomon R. Guggenhiem -säätiön johtaja Richard Armstrong totesi, että tavoitteena on tuoda esille rajoja rikkovan taiteen muutospotentiaali ja yhdistää nykytaiteenkokeminen ja laadukas arkkitehtuuri. Kilpailun tavoitteena on saada aikaa inspiroiva ja uutta vuosisataa ilmentävä museo sekä kehittää Helsingin kaupunkikuvaa.

Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen totesi hankkeen olevan tärkeä Helsingille, koska se haluaa olla kulttuurin ja designin kaupunki. Tilaisuudessa puhunut VTT:n pääjohtaja Erkki Leppävuori piti hanketta tärkeänä koko Suomelle, joka tarvitsee enemmän erottuvia kulttuurisia vetonauloja.

Arkkitehtuurikilpailun ensimmäiseen vaiheeseen työt pitää jättää 10.9.2014 mennessä. Näistä nimettöminä jätetyistä töistä kilpailun tuomaristo valitsee kuusi finalistia, joille annetaan maaliskuuhun 2015 saakka aikaa viimeistellä kilpailutyönsä.

LISÄTIETOJA:

Arkkitehtuurikilpailusta: designguggenheimhelsinki.org

Näkemyksiä hankkeen vaikutuksista
suomalaisten museoiden toimintaan:

pääsihteeri Kimmo Levä
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä