Museoliitto

2.10.2017

Huomenna alkaa Mennään museoon! -viikko

Koululaisten ja opiskelijoiden Mennään museoon! -viikkoa vietetään tällä viikolla 3.–6.10.2017. Viikon aikana 32 Suomen museossa on ohjelmaa sekä useimpiin vapaa pääsy koululaisille ja opiskelijoille.

Helsingissä Arkkitehtuurimuseo tarjoaa Detaljimetsästystä. Työpajassa tutkitaan museorakennusta moniaistisesti ja harjaannutaan tarkastelemaan ja vertailemaan erilaisia rakennuksia. Toiminta lähtee lasten kokemismaailmasta, leikillisyydestä ja iloisten oivallusten tuottamisesta.

Hämeenlinnan kaupunginmuseo, Museo Skogsterin Tuhotut talot, kadonneet kodit -kierroksella menetetty kaupunkikuva herää henkiin kuva-arkistomateriaalin avulla. Kierroksella tutustutaan mobiililaitteilla kaupungin keskustan purettuihin rakennuksiin niiden entisillä paikoillaan ja saadaan käsitys siitä millainen kaupungin keskusta oli menneinä vuosikymmeninä.

Varkauden museo suuntaa toiminnallisen museokäynnin kaikille kaupungin viidesluokkalaisille. Vierailulla tutustutaan Teollisuuden tekijät – Kymmenen tarinaa tehtailta -näyttelyyn ja sen tarinoihin. Lisäksi eläydytään työläisten elämään ja työhön tehtailla valmistamalla tableteilla lyhytelokuvat.

Keravan Taide- ja museokeskus Sinkan ohjelmassa on luento New York -tyyppisen graffitin vakiintuneista kirjainmuodoista ja niiden suhteesta populaarikulttuurin ilmiöihin.

Jyväskylässä sijaitsevan Suomen käsityön museon työpajassa valmistetaan tekstiilistä kaula-, ranne- ja rintakoruja kierrätysmateriaaleista. Korut viimeistellään foliopainannan, helmien ja metalliosien avulla.

Kaikki Mennään museoon! -viikon ohjelmat löytyvät tapahtumakalenterista.

Lisätiedot

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo, p. 0444 300 703, eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi

Viestintäpäällikkö Nelli Korpi, p. 0444 300 704, nelli.korpi@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä