25.10.2016

Itsenäisyyden juhlavuoden loppiaistapahtuman 6.-8.1.2017 valmistelut ovat käynnistyneet

Suomen museoliiton koordinoima Yhteinen perintö -hanke haastaa museot ympäri Suomen osallistumaan itsenäisyyden juhlavuoden 2017 avaukseen.

Toteutamme loppiaisviikonloppuna 6.–8.1.2017 museoiden yhteisen tapahtuman ’Hetki kulttuurin ja kahvin parissa’. Tapahtuman avulla tarjoamme yleisölle mahdollisuuden uppoutua heti juhlavuoden alussa näyttelyiden ja tarinoiden pariin eri puolilla Suomea.

Haluamme vahvistaa ajatusta kulttuurista, taiteesta ja historiakokemuksista kaikkien yhteisenä voimavarana. Yhdessä koettuina ne jättävät muistijäljen, antavat näkökulmia ja edistävät hyvinvointia.’Loppiaisviikonloppu on museoille aidosti tuhannen taalan paikka saada näkyvyyttä heti juhlavuoden alussa valtakunnallisen ohjelmatarjonnan joukossa ja nostaa esille yhteistä perintöämme’, kertoo pääsihteeri Kimmo Levä Suomen museoliitosta.

Kahvinjuonti ja kahvikulttuuri yhdistyvät Suomessa esimerkiksi juhlahetkiin, vierailuihin ja vapaa-aikaan. ’Yhdistelmänä kahvi ja museokokemus sopivat juhlavuoden avaukseen erinomaisesti. Mikä olisi parempaa kuin viettää aikaa yhdessä, nauttia museovierailusta ja keskustella kokemuksista kahvin kera?’ Kimmo Levä tunnelmoi.

’Hetki kulttuurin ja kahvin parissa’ 6.–8.1.2017

Loppiaisen tapahtumakonseptin voi halutessaan yhdistää museon omaan näyttelyyn tai muuhun ohjelmaan. ’Hetki kulttuurin ja kahvin parissa’ on myös oivallinen tilaisuus markkinoida kävijöille juhlavuoden aikana avautuvia näyttelyitä tai museossa järjestettävää muuta juhlavuoden ohjelmaa.

1. Mitä osallistuminen edellyttää?
– Mahdollisuutta pitää museonne avoinna loppiaisviikonloppuna 6.–8.1.2017 tai jonakin viikonlopun päivänä

2. Mitä tietoja toivomme Teiltä?
– Täyttäkää ilmoittautumislomake ja merkitkää loppiaisen päivämäärät, jolloin pidätte ovenne avoinna yleisölle.

Toivomme, että kerrotte myös mahdollisuudestanne järjestää kahvitarjoilun. Käymme parhaillaan neuvotteluita tapahtuman kumppanin kanssa ja valmistelemme myös mainoskampanjaa loppiasviikonloppua varten. Annamme tapahtuman toteutuksesta ja mainoskampanjasta lisätietoja mahdollisimman pian, joten seuraathan tiedotusta.

Ilmoitattehan tietonne maanantaihin 21.11.2016 mennessä oheisen lomakkeen kautta: https://www.lyyti.fi/questions/fbf15f0f3f

’Hetki kulttuurin ja kahvin parissa’ -tapahtumaan osallistuvien museoiden tiedot kootaan yhteen ja ne julkaistaan Museo100.fi-verkkosivustolla, joka avataan lähiaikoina.

Tervetuloa mukaan rakentamaan juhlavuoden ohjelmaa yhdessä!

Lisätietoja Yhteinen perintö -hankkeesta:

Janne Tielinen
Projektisuunnittelija