15.12.2020

Joulukirje kansanedustajille

Museoliitto lähettää vuosittain kansanedustajille Museo-lehden ja joulukirjeen, jossa kootaan yhteen vuoden ajankohtaiset museoasiat.

Arvoisa Kansanedustaja

Vuosi 2020 on lähestymässä juhlavaa päätöstään historiallisissa merkeissä. Olemme tilanteessa, jossa uusi vuosi näyttäytyy vanhan vuoteen verrattuna epävarmemmalta, mutta myös toiveikkaammalta kuin normaalisti. Odotukset työ- ja vapaa-ajan normalisoitumisesta ovat korkealla samalla, kun epäilyt ja pelotkin poikkeusaikojen jatkumisesta ovat päällimmäisenä mielissämme.

Kulttuuriala on kärsinyt koronan aiheuttamista toiminnallisista ja taloudellisista ongelmista montaa muuta elinkeinoa pahemmin. Museoala on näiden joukossa. Suomen museoliitto on erittäin tyytyväinen siihen, että valtion mittavat tukitoimet ovat kompensoimassa palvelutulojen menetyksiä, eikä korona ole aiheuttamassa alallemme pysyvää vahinkoa.

Museoiden hyvää tilannetta kulttuurialalla on auttanut se, että museoiden toimintaa on pystytty ylläpitämään suhteellisen normaalisti ja palvelujen käyttäjät ovat luottaneet museoiden turvallisuuteen. Tämä näkyi erityisesti kesäkaudella, jolloin monessa pääkaupunkiseudun ulkopuolisessa museossa tehtiin jopa kävijäennätyksiä. Kävijöiden halu vierailla museoissa ja samalla tukea museoiden toimintaa on näkynyt myös Museokortin myynnissä, joka on koronasta huolimatta ollut kasvusuunnassa.

Joulunajan perinteiden mukaisesti Suomen museoliitto haluaa varmistaa, että Sinulla on juhlapyhinä hyvää luettavaa tämän tervehdyksen liitteenä olevan Museo-lehden muodossa. Lehden teemana on intohimo, joka näkyy sekä suomalaisten intona perustaa ja ylläpitää että käyttää museoiden palveluja. Tämä intohimo on epäilemättä yksi niistä vahvuuksista, jolla alamme on selviämässä korona-ajassa ja sen yli.

Suomen museoliiton puolesta toivotan Sinulle mitä parhainta joulunaikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2021.

Ystävällisesti

Kimmo Levä