Museoliitto

12.5.2020

Kansainvälistä museopäivää ja suomalaista Museoviikkoa vietetään ensi viikolla digitaalisesti

Kansainvälistä museopäivää vietetään 18.5.2020 digitaalisesti. Museoviikon 18.-24.5.2020 tapahtumakalenteriin ilmoitetuista ja koronavirustilanteen tähden peruutetuista ohjelmanumeroista pyydetään tekemään Tapahtuma peruutettu -merkintä Museoviikon tapahtumakalenteriin. Halutessaan museot voivat lisätä tapahtumakalenteriin digitaalista ohjelmaa.

Koska koronavirustilanteen vuoksi museot ovat kiinni yleisöiltä 1.6.2020 saakka, Kansainvälistä museopäivää vietetään ensi viikon maanantaina 18.5.2020 digitaalisesti. Museot voivat halutessaan juhlistaa päivää digitaalisesti. ICOMin lanseeraaman Kansainvälisen museopäivän teema on tänä vuonna Museums for Equality: Diversity and Inclusion. ICOMin sivuilta voi halutessaan ladata käyttöön Kansainvälisen museopäivän julisteen.

Koronavirustilanteesta johtuen suomalaista museoviikkoa 18.-24.5.2020 ei myöskään voida järjestää suunnitellulla tavalla. Toivommekin, että museot tarkistaisivat Museoviikon tapahtumakalenteriin ilmoittamansa ohjelman ja merkitsisivät sellaiset tapahtumat peruutetuiksi, joita ei vallitsevissa olosuhteissa voida järjestää.

Nämä peruutukset voi tehdä Museoviikko.fi -tapahtumakalenteriin. Kalenteria päivitetään museot.fi-näyttelykalenterin tunnuksilla.

Museoviikon tapahtumakalenteriin voi halutessaan ilmoittaa museoiden digitaalisista sisällöistä ja palveluista, kuten virtuaaliopastuksista. Museoviikon digitaalista ohjelmaa voi tapahtumakalenteriin päivittää seuraavasti:

1. Kirjaudu Museoviikon tapahtumakalenteriin museot.fi-näyttelykalenterin tunnuksilla.
2. Valitse päivitystyökalusta ’Lisää uusi tapahtuma’.
3. Ilmoita virtuaalisen tapahtuman päivämäärä ja ajankohta.
4. Laita ruksi kohtaan ’Osa museoviikon ohjelmaa’.
5. Tallenna.

Tapahtumakalenteri päivittyy tapahtuman alkuun asti. Museoviikko järjestetään yhdessä Museokortin kanssa ja aineistonne näkyvät myös Museokortin viestinnässä.

Lue: Museoviikosta Helsingin Sanomissa

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä