21.6.2022

Kesäkirje kansanedustajille

Suomen museoliitto lähetti perinteisen kesäkirjeen kansanedustajille. Kirjeen mukana kansanedustajat saivat uusimman Museo-lehden ja Museoliiton hallitusohjelmatavoitteet vuosille 2023-2027.

HELSINGISSÄ
21.6.2022

Arvoisa kansanedustaja,

Kesälomat ovat pian alkamassa ja museoiden sesonkiaika käynnissä. On ollut ilo huomata, että museoiden kävijämäärät ovat vähitellen palautumassa korona-aikaa edeltävälle vahvalle kasvukäyrälle. Museoliitto ja Suomen museot odottavat kesästä vilkaista kulttuurimatkailusesonkia, joka tuo elinvoimaa koko Suomeen.

On myös hienoa huomata, että kulttuurilla ja taiteella on vahva kansalaisten tuki. Äskettäin julkaistun Suomen Kulttuurirahaston teettämän Kulttuuribarometri 2022 -tutkimuksen mukaan taiteen ja kulttuurin rahoittaminen verovaroista saa vahvan tuen suomalaisilta. Tulokset kertovat, että kulttuuri kiinnostaa kaikenlaisia suomalaisia ikään, asuinpaikkaan ja tuloluokkaan katsomatta. Kulttuurilajeista kirjat, elokuvat ja museot ovat kansalaisten kolme suosikkia.

Mikäli haluatte tutustua museotoimintaan entistä syvemmin, kutsun teidät lämpimästi tervetulleiksi osallistumaan jo perinteiseen Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan. Museoharjoittelun tavoitteena on kertoa monipuolisesta museotoiminnasta ja kokeilla museotyötä myös itse. Jos ette ole saaneet kutsua suoraan museolta, voitte ottaa yhteyttä Museoliittoon ja järjestämme teille toiveidenne mukaisen harjoittelupäivän elokuun viimeiselle viikolle.

Tämän kirjeen liitteenä on Museoliiton eduskuntavaalitavoitteet tutustuttavaksenne. Museoala tarvitsee vahvan ja kehittyvän rahoituspohjan, jotta se pysyy mukana digitalisaatiokehityksessä ja pystyy tarjoamaan ihmisille elämyksiä ja tietoa kiinnostavalla sekä ajanmukaisella tavalla.

Liitteenä on myös kesälukemiseksi uusin MUSEO-lehti teemalla leikki. Lehdessä selvitetään, miten tehdään museota leikistä ja miten leikkiä museoidaan. Lisäksi lehti sisältää paljon ajankohtaisia näyttely- ja tapahtumavinkkejä. Toivotan teidät lämpimästi tervetulleiksi tutustumaan koko Suomen kattavaan museoverkostoon.

Mukavaa ja aurinkoista kesää toivottaen,

Petra Havu
Suomen museoliitto