23.8.2023

”Meidät päättäjät kannattaa kutsua museoharjoitteluun”

Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah vieraili Suomen Metsästysmuseossa Riihimäellä Poliitikon museoharjoittelu -viikolla.

Poliitikon museoharjoittelu -viikko tutustuttaa jälleen päättäjät museotyöhön elokuun lopulla. Suosittu kampanja tarjoaa museoille mahdollisuuden kertoa työnsä merkityksestä ja vaikuttavuudesta. Päättäjälle harjoittelu on näköalapaikka museotoimialan laajuuteen ja monimuotoisuuteen, suosittelee maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah.

Ministeri Sari Essayah (kd) pukee huolellisesti valkoiset hansikkaat käteensä ennen kuin tarttuu pöydälle pinottuihin valokuviin. Ollaan Suomen Metsästysmuseossa Riihimäellä, ja Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan osallistuva ministeri pääsee omakätisesti kokeilemaan, kuinka kokoelmista koostetaan näyttely. Suomalaisen eräkirjallisuuden isä A.E. Järvisen kuolemasta tulee kuluneeksi 60 vuotta 28.8., minkä kunniaksi koostetaan parhaillaan muistonäyttelyä.

Ministeri Sari Essayah perehtyi museoharjoittelussaan näyttelyn rakentamiseen. Kirjastonhoitaja Taru Liukkonen perehdyttää.

Museonjohtaja Anne Uotila-Laine kertoo Järvisestä: hän oli paitsi tuottelias eräkirjailija ja genren edelläkävijä Suomessa, myös taidemaalari ja metsänhoitaja, joka teki elämäntyönsä Lapissa.

Ministerille esitellään metsästysmuseon kirjasto, kokoelmia ja näyttelyt. Ajankohtaista kerrottavaa on myös Erä- ja luontokulttuurimuseosta, jota käynnistetään parhaillaan Imatralla. Museohanketta ajaa Suomen Erämuseosäätiö, jonka perustajat ovat Suomen Metsästysmuseo, Suomen Kalastusmuseoyhdistys, Imatran kaupunki ja Etelä-Karjalan Osuuspankki. Toimitusjohtaja Pia Paukku kertoo, että museo haluaa olla edelläkävijä.

”Kaikki toiminta lähtee vahvoista kokoelmista. Näyttelyiden lisäksi vetovoimatekijöitä ovat yhteisöllisyys ja osallisuuden luominen. Turbulentissa maailmassa on entistä tärkeämpää, että ihminen kokee osallisuutta kulttuuriperintöönsä. Se on iso tavoite”, sanoo Paukku.

Ministeri Essayah on harjoitteluunsa tyytyväinen – etenkin, kun Metsästysmuseo on ainoa maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalaan kuuluva museo. Ministeri oli tänä vuonna toivottu harjoittelija moneen museoon, mutta oma ala vei voiton. Aiemmin Essayah on käynyt harjoittelussa Suomen Asutusmuseossa Lapinlahdella.

”Harjoittelujen kautta on tullut esiin, kuinka tärkeitä museot ovat omalle alueelle. Museot edustavat sekä historiaa että nykypäivää. Tämän hetken erätarinoiden tallentamisella on iso merkitys”, hän sanoo.

Museoiden merkitys näkyy yhä kasvavissa kävijämäärissä, joita selittää ministerin mielestä etenkin yksi erityinen tekijä.

”Kyllähän Museokortti on ollut yksi kaikkien aikojen innovaatioista tällä alalla. Se on lisännyt museoiden monipuolista käyttöä ja nostanut koko museoalan profiilia.”

Essayahin mukaan Poliitikon museoharjoittelu on oivallinen mahdollisuus perehtyä museotoimialan laajuuteen ja monimuotoisuuteen. Kahdeksatta kertaa järjestettävä kampanjaviikko on osoittautunut suosituksi, ja tänä vuonna siihen osallistuu yli 70 päättäjää. Mukana on sekä kansanedustajia että kunnanvaltuutettuja ja aluevaltuustojen jäseniä. Tänä vuonna kampanjaan ilmoittautui 51 museota ympäri maata.

Teksti Miisa Pulkkinen