20.9.2019

Museo-lehden teemat vuonna 2020

Museo-lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Vuoden 2020 teemat ovat WAU!, työ, kauhu ja intohimo. Museo-lehti toivoo museoilta vinkkejä sekä teemaan liittyvistä että muista ensi vuonna ajankohtaisista museoaiheista.

Museo-lehden ilmestymisaikataulu vuonna 2020

• 1. lehti 28.2. kevät, teema: WAU!
  • 2. lehti 22.5. kesä, teema: työ
  • 3. lehti 18.9. syksy, teema: kauhu
  • 4. lehti 4.12. talvi, teema: intohimo

Museo-lehden vuosi aloitetaan teemalla WAU! Se pitää sisällään museoarkkitehtuuria, uusia museoita, upeita näyttelyitä ja tapahtumia.

Kesän alkaessa pureudutaan teemaan työ. Teollisuushistoriaan liittyvät näyttelyt valtaavat museot Finlaysonin 200-vuotisjuhlan puitteissa. Myös useat museot toimivat aiemmin teollisuuskäytössä tai muuten työhön liittyvissä ympäristöissä.

Syksyn lehdessä astutaan museoiden pimeälle puolelle. Kauhu-teemanumero kertoo pelottavasta, mutta yleisöä kiehtovasta kulttuuriperinnöstä. Lehdessä tuodaan esiin esimerkiksi vankilamuseoita, linnoja, kauhukierroksia ja dark history -tutkimusta.

Vuoden viimeisen lehden teema on intohimo. Museotoiminta vaatii tietynlaista ”rakkautta lajiin”, eivätkä museot yleensä jätä ketään kylmäksi. Talvinumerossa tutustutaan myös intohimoisiin keräilijöihin, sillä monet museot ovat saaneet alkunsa heidän kokoelmistaan.

Museo-lehden sisältöjä suunnitellaan tavallisesti noin kolme kuukautta ennen lehden ilmestymistä. Siksi on hyvä vinkata juttuaiheesta Museo-lehden toimitukselle mahdollisimman hyvissä ajoin. Jokaiselle numerolle on valittu yksi teema, mutta siihen liittyvien juttujen lisäksi jokaisessa lehdessä käsitellään myös muutamia muita ajankohtaisia museoaiheita. Parhaat jutut tuovat esiin museoista uusia, yllättäviä näkökulmia, joten teemoja kannattaa lähestyä avoimin mielin.

Avaamme loppuvuodesta rekisterin, johon voi ilmoittaa ensi vuoden Museo-lehtiin liittyviä juttuvinkkejä. Sillä aikaa pyydämme laittamaan ideoinnin käyntiin!

Museo-lehden toimituspäällikkö Tuuli Rajavuori
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi