3.3.2010

Museohakuun kaivataan lisää kuvia kuvatietoineen

Museoliiton verkkosivu-uudistus jatkuu. Syksyn aikana Suomen museoliiton jäsenmuseoille tarjoutui mahdollisuus syöttää kuvia museostaan Museohaku-palveluun. Nyt saimme auki lisäkuvaominaisuuden. Kustakin museosta näkyy pääkuva sivuilla täysikokoisena ja lisäkuvat pikkukuvina, joita klikkaamalla ne saa näkyviin. Jokaisesta kohteesta on mahdollista syöttää neljä kuvaa. Lisäksi museon logolle on varattu oma paikkansa.

Kuvat tuovat merkittävää lisänäkyvyyttä palveluun. Museohaku ja Näyttelykalenteri ovat Museoliiton verkkopalveluiden suosituimmat osiot. Tiedot näistä siirtyvät myös tapahtuma.tv- ja visitfinland.com-portaaleihin ja myöhemmin valikoidusti myös euromuse.netiin.

Näkyvyyden lisäämiseksi suosittelemme museoita lisäämään kuviaan palveluun. Kuvat voivat olla laadukkaita otoksia museorakennuksesta ja/tai museon kokoelmista tai perusnäyttelystä. Ohjeet kuvien lisäämiseksi löytyvät Näyttelykalenterin kirjautumissivuilta. Ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä Museoliiton tiedottaja Janne Saavalaiseen.

Kuvien yhteyteen on mahdollista lisätä kuvateksti ja erilliseen kenttään krediitti (kuvaajan tai kuvan käyttöoikeuden haltijan tiedot). Niitä museoita, jotka ovat aiemmin lähettäneet kuviaan lisättäväksi palveluun, pyydämme tarkistamaan ja lisäämään puuttuvat kuvatekstit ja kuvatiedot.

Museohausta löytyvät kaikkien suomalaisten museoiden tiedot, mutta museokorttien kuvittaminen on vain Suomen museoliiton jäsenmuseoille tarkoitettu palvelu. Museotietoja pääsee täydentämään osoitteessa www.museot.fi/nayttelykalenteri/login