23.6.2014

Museoiden kävijämäärä kasvaa edelleen

Suomalaisissa museoissa vieraili viime vuonna yhteensä reilut 5,4 miljoonaa kävijää. Se oli 185 000 enemmän kuin vuonna 2012.

’Museokävijöiden määrän kasvun taustalla on ihmisten kasvava kiinnostus käyttää kulttuuripalveluja. Se käy ilmi myös Tilastokeskuksen juuri julkaisemasta Kulttuuritilastosta’, toteaa Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

Neljän prosentin nousu vuoden 2013 kävijämäärässä on jatkoa 2010-luvun kehitykselle, sillä museoiden kävijämäärät ovat kasvaneet vuosittain. Kuluvan vuosikymmenen aikana vierailut museoissa ovat lisääntyneet 570 000 käynnillä.

Suosituimmat museot ovat sijaitsevat suurimmissa kaupungeissa. Yli 200 000 kävijän raja ylittyi Helsingin kaupungin museossa, Tampereella sijaitsevassa museokeskus Vapriikissa, Turun museokeskuksen museoissa ja Helsingissä sijaitsevissa Kansallisgallerian museoissa, joiden yhteenlaskettu kävijämäärä oli 471 000. Suomen kansallismuseon kohteissa vieraili yhteensä 427 000 kävijää. (Lähde: Museovirasto, Museotilasto 2013, ennakkotieto)

Museovierailujen taloudellinen kynnys laski viime vuonna edelleen. Ilmaiskävijöiden osuus oli 53 prosenttia. Edelliseen vuoteen verrattuna ilmaiskävijöiden määrä kasvoi kaksi prosenttia.

’Suomi on mukavasti mukana kansainvälisessä museobuumissa, joka näkyy kasvavina kävijämäärinä, mutta myös lisääntyvinä museoinvestointeina. Museoiden tarjonnasta on entistä helpompi saada tietoa verkosta’, pohtii Levä.

Lisätietoja:
Kimmo Levä