31.1.2024

Museokäyntien ennätys rikki: yli 8,7 miljoonaa museokäyntiä vuonna 2023

Ajan kysymys, kokoelmanäyttely, avajaiset 14.4.2023 Kuvassa joukko lapsia nousemassa Ateneumin pääportaikkoa

Ateneum oli sekä Museotilaston että Museokortin suosituin museokohde vuonna 2023. Kuva Kansallisgalleria / Aleks Talve

Museovirasto on  julkistanut kaikkien aikojen käyntiennätyksen Suomen museoissa. Vuonna 2023 ammatillisesti hoidettuihin museoihin tehtiin yli 8,7 miljoonaa käyntiä.

Museoviraston alustavien tietojen mukaan museoissa vierailtiin ennätykselliset 8 734 198 kertaa. Edellinen ennätys vuodelta 2019 rikkoutui 1,1 miljoonalla käynnillä. Keskimäärin museokohteissa tilastoitiin 28 084 käyntiä museota kohti. Museoviraston ylläpitämässä Museotilastossa on mukana 152 ammatillisesti hoidettua museota, jotka ylläpitävät 326 museokohdetta.

Museoiden käyntimäärät kasvoivat vuodesta 2016 aina koronavuosiin 2020–2021 saakka. Koronarajoitusten poistuttua museoiden käyntiluvut lähtivät taas ripeään nousuun.

Museovirasto selittää käyntimäärän kasvua museoiden laadukkailla sisällöillä ja museokuluttamisen muutoksella. Virasto mainitsee myös vuonna 2015 lanseeratun Museoliiton Museokortin merkittäväksi kasvua selittäväksi tekijäksi.

Samalla Museovirasto muistuttaa museoiden moninaisista tehtävistä. Museoiden tehtäväkenttä kulttuuriperinnön ja taiteen saralla on laaja, ja se sisältää niin viranomaistehtäviä kuin mm. hyvinvoinnin edistämistä. Myös Museoliiton strategia korostaa museoiden tehtävien moninaisuutta ja laajaa merkitystä yhteiskunnassa.

Museotilaston mukaan viime vuoden suosituimmat museokohteet olivat:

1. Ateneumin taidemuseo, 533 961 kävijää
2. Helsingin kaupunginmuseo, 313 071
3. Nykytaiteen museo Kiasma, 304 078
4. Luonnontieteellinen museo, 273 092
5. Amos Rex, 253 627

Samat museokohteet olivat myös Museokortin suosituimpien kohteiden joukossa viime vuonna. Ateneum oli myös suosituin Museokortti-kohde. Helsingin kaupunginmuseo on maksuton kohde, eikä se kuulu Museokortti-järjestelmän piiriin.

Lue lisää käyntiennätyksestä Museoviraston sivuilla.