25.6.2015

Museokortilla entistäkin useampaan museoon: EMMA ja koko Weegee mukaan heinäkuussa

Museokortti on lähes 200 museon yhteislippu, joka on voimassa vuoden ajan ensimmäisestä käyttökerrasta alkaen. Kortti maksaa 54 €. Nyt mukaan liittyy uusia kohteita.

Toukokuussa myyntiin tullut Museokortti on myyntimenestys. Seitsemässä viikossa lähes 10 000 innokasta museokävijää on hankkinut Museokortin. Kyseessä on 200 museon yhteinen vuosilippu.

Heinäkuun alusta lähtien Museokorttia vilauttamalla pääsee viiteen uuteen kohteeseen Espoossa. Korttijärjestelmään liittyvät kaikki Näyttelykeskus Weegeen kohteet: Espoon modernin taiteen museo EMMA, Espoon kaupunginmuseo KAMU, Helinä Rautavaaran museo, Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä ja Suomen Kellomuseo.

’Uskomme, että Museokortin ansiosta yhä suurempi näyttelykävijöiden joukko löytää korkeatasoiset näyttelymme, poikkeuksellisen arkkitehtuurimme ja monipuolisen tapahtumatarjontamme’, pohtii näyttelykeskus Weegeen johtaja Lea Rintala. ’Asiakaspalautteen myötä kiirehdimme Museokortin käyttöönottoa’, hän kertoo.

Museokortti-kohteiden määrä kasvaa myöhemmin tänä vuonna lisää. Syksyllä järjestelmään liittyy useita museokohteita eri puolilla Suomea.

’Innostunut vastaanotto kannustaa meitä kaikkia. Positiivista palautetta riittää sekä asiakkailta että museoilta’, kertoo Museokortin kehityspäällikkö Seppo Honkanen. ’Museokortin ansiosta myös museoiden käyttökulttuuri muuttuu: museossa voi poiketa vaikka joka päivä.’

********

Hollannissa vastaavalla periaatteella toimivia Museokortteja myydään noin miljoona kappaletta vuodessa. Kortit ovat kasvattaneet museoiden kävijämääriä ja tuoneet lisätuloja koko museosektorille. Kaikista museokäynneistä kolmasosa tehdään Hollannissa museokortilla.

Eteläisin Museokortti-museo on Hangon museo ja pohjoisin Saamelaismuseo Siida Inarissa.

Mukana ovat pääkaupunkiseudulta esimerkiksi Amos Andersonin taidemuseo, Arabian museo, Ateneumin taidemuseo, Design-museo, Didrichsenin taide -ja kulttuurimuseo, Ehrensvärd-museo, Helsingin kaupunginmuseo, Helsingin observatorio, Helsingin Taidehalli, Hotelli- ja ravintolamuseo, Kansallismuseo, Mannerheim-museo, Nykytaiteen museo Kiasma, Seurasaaren ulkomuseo, Sinebrychoffin taidemuseo, Sotamuseo, Maneesi ja Sukellusvene Vesikko, Suomen Pankin rahamuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Suomenlinna-museo, Suomenlinnan Lelumuseo, Tamminiemi, Teatterimuseo ja Tekniikan museo.

Museokortin voi ostaa itselle tai lahjaksi kaikista Museokortti-museoista tai Museot.fi -verkkokaupasta.

Kaikkien Museokortti-kohteiden tiedot ja näyttelyt löytyvät Museot.fi -sivustolta. Palvelu myös näyttää kartalla lähimmät museot, sijaitseepa käyttäjä missä päin Suomea tahansa.

PS. Mitä muuta saisit alle 15 sentillä päivässä?

Kimmo Levä
pääsihteeri, Suomen museoliitto
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi

Museokortti-grafiikkaa
Kuvia, logoja ja muita graafisia Museokortti-materiaaleja

Museot.fi: Museokortti
Kaikki Museokortti-tieto löytyy täältä.

Museokortti-museot kartalla
Koko ruudun levyinen kartta, jossa kaikki Suomen Museokortti-museot. Helposti zoomattavan kartan avulla voi esimerkiksi suunnitella laajempaa museokierrosta.