Museoliitto

14.12.2017

Museoliiton joulukirje kansanedustajille

Suomen museoliitto lähetti joulun alla kansanedustajille kirjeen, jossa muisteltiin kohta päättyvää Suomen 100-vuotisjuhlavuotta ja suuntauduttiin kohti ensi vuotta, joka sekin on tärkeä muistovuosi Suomelle. Kirjeen mukana toimitettiin Museo-lehti 4/2017 sekä I love museums -parkkikiekko.

Helsinki 14.12.2017

Arvoisat kansanedustajat

Vuosi 2017 on kulkemassa kohti juhlavaa päätöstään. Kulunut vuosi tulee jäämään yhdeksi muistiankkuriksi Suomen ja suomalaisten historiassa. Itsenäisyytemme juhlavuosi kosketti epäilemättä kaikkia suomalaisia.

Juhlavuoden teema ja lukuisat tapahtumat nostivat hienolla tavalla esiin Suomen historiaa ja kulttuuria sekä näihin perustuvia kansallisia erityispiirteitämme. Museoissa juhlavuosi näkyi satoina tapahtumina ja näyttelyinä sekä miljoonina kävijöinä vahvistaen koko vuosikymmenen jatkunutta museoiden käytön kasvutrendiä.

Uusi vuosi 2018 on edeltäjänsä tapaan merkittävä muistovuosi Suomen historiassa. Sisällissota ja sen seuraukset ovat yksi vaikeimmista, mutta myös tärkeimmistä aiheista käsitellä sekä museoissa että muilla yhteisillä foorumeilla. Keskusteluja ja vaikeiden aiheiden käsittelyä tarvitaan, että muistamme, mutta myös siksi, että unohdamme ja pääsemme yksilöinä ja yhteiskuntana eteenpäin.

Joulunajan perinteiden mukaisesti Suomen museoliitto haluaa varmistaa, että Sinulla on juhlapyhinä hyvää luettavaa tämän tervehdyksen liitteenä olevan uudistuneen Museo-lehden parissa. Lehden teemana on yksi kansallisista ylpeydenaiheistamme eli muoti ja design.

Haluamme myös varmistaa, että Sinulla on mahdollisuus sujuvasti pysähtyä museoihin ja muiden kulttuuriperintökohteiden äärelle tulevan vuoden maakuntamatkoilla. I love Museums -pysäköintikiekon myötä toivotan Sinulle mitä parhainta alkavaa joulun aikaa ja menestyksekästä uutta vuotta 2018!

Ystävällisesti

Kimmo Levä
pääsihteeri

Voisit olla myös kiinnostunut näistä