12.2.2020

Museot ja suunnittelijat -yhteishankkeessa syvennytään näyttelysuunnittelijan työnkuvaan

Mitä näyttelysuunnittelija tekee? Miksi museot tarvitsevat suunnittelijoita? Arkkitehtuurimuseossa on käynnistynyt näyttelysuunnittelua käsittelevä osaamisen kehittämishanke.

Museoliiton, Ornamo ry:n, Designmuseon ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen kanssa yhteistyössä toteutettavassa hankkeessa perehdytään näyttelysuunnittelijan työnkuvaan museoissa. Hankkeen lähtökohtana on havainto siitä, että ammattisuunnittelijoiden panos museoiden näyttelyprojekteissa on tärkeä, mutta käypää tietoa museoiden ja suunnittelijoiden hyvistä työskentelykäytännöistä ei ole juuri lainkaan saatavilla. Hankkeen tavoitteena on koota ja jakaa näyttelysuunnitteluun liittyvää tietoa ja hyviä käytäntöjä monialaisesti ammattilaisilta ammattilaisille.

Hankkeen alussa museo- ja suunnittelualan ammattilaisilta kerätään tietoa ja kokemuksia web-kyselyn kautta. Kysely on auki 11.2.–2.3., kyselylinkkiä jaetaan hankkeessa mukana olevien tahojen kanavissa helmikuussa.

Vastaa kyselyyn: Kysely näyttelysuunnittelun käytännöistä museoissa (linkki Surveypaliin)

Toukokuussa järjestetään kaksi ammattilaistyöpajaa, jossa analysoidaan ja tarkennetaan kyselyn tuloksia. Hanke huipentuu 4.11. Helsingissä järjestettävään päätösseminaariin, jossa museo- ja suunnittelualan ammattilaiset pääsevät jakamaan ja kuulemaan näyttelysuunnittelun parhaita käytäntöjä ja hyödyllisiä tietoja. Seminaarin yhteydessä julkaistaan museoalan ammattilaisille, suunnittelijoille ja opiskelijoille tarkoitettu työkirja, johon on koottu näkökulmia ja käytäntöjä.

Hankkeen mahdollistaa Museoviraston museoiden osaamisen kehittämisen erityisavustus.

#museotjasuunnittelijat #näyttelysuunnittelija

Lisätietoja hankkeesta toimittaa sekä ideoita ja ehdotuksia vastaanottaa:
projektipäällikkö Marja Rautaharju
Arkkitehtuurimuseon näyttelypalveluiden päällikkö vs.
marja.rautaharju(a)mfa.fi