17.9.2014

Museot mukana Suomi 100 -juhlissa teemalla Yhteinen perintömme

Suomen itsenäistymisestä tulee kuluneeksi sata vuotta vuonna 2017. Juhlavuoden pääteemaksi on valittu Yhdessä. Myös museot osallistuvat näkyvästi juhlintaan.

Koko vuoden 2017 kestävästä juhlavuodesta toivotaan muodostuvan kaikkien suomalaisten ja Suomen ystävien kohtaamispaikka. Juhlavuoden ohjelmakokonaisuutta rakennetaan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

100-vuotsijuhlavuoden valtuuskunnan puheenjohtajana toimii pääministeri Alexander Stubb. Hänen mukaansa juhlavuosi on hyvä hetki pohtia, mistä tulemme, missä nyt olemme ja miten rakennamme paremman tulevaisuuden. ’Haluan kutsua erilaiset tahot ennakkoluulottomasti mukaan Suomen satavuotisjuhlien toteuttamiseen. Näen museoilla tärkeän roolin juhlavuoden toteuttamisessa’, Subb totesi valtuuskunnan ensimmäisen kokouksen jälkeen.

Museokenttä on jo aloittanut juhlavuoden valmistelut. Keväästä 2014 alkaen toiminut ohjausryhmä on koonnut yhteen Kansallismuseon, Kansallisgallerian, Kotiseutuliiton, Luonnontieteellisen keskusmuseon, Museoviraston ja Suomen museoliiton edustajista ryhmän, joka suunnittelee museoalan Yhteinen perintömme -projektin toteuttamista.

Projektin toteuttajiksi toivotaan kaikki suomalaiset, museot ja kulttuuriperintökohteet eri puolilla Suomea. Projektin toteuttajakumppaneiksi etsitään museoita ja kohteita, jotka nimeävät sisällön, jolla kannustetaan osallistumaan yhteisestä perinnöstä kertomiseen tai perinteen tallentamiseen.

Museoiden yhteishankkeeseen kuuluu useita alakokonaisuuksia. Niiden teemoja ovat muun muassa avointa historiadata, Suomi100-historiapalvelu sekä Suuri suomalainen museo, jonka kokoelmaa voi jokainen kansalainen kartuttaa. Lisäksi suunnitellaan 10-osaista Suomen historiasta museoiden kautta kertovaa televisiosarjaa sekä siihen liittyvää verkkojulkaisua. Museoiden osalta juhlavuosi huipentuu 6.12.2017, jolloin järjestetään itsenäisyyspäivän vastaanottoja eri paikkakuntien museoissa.

Yhteinen perintömme -työryhmä tiedottaa suunnitelmista tarkemmin lokakuun aikana. Museoiden omia juhlaideoita voi ilmoittaa jo nyt Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levälle.

Lisätietoja ja juhlavuoden ilmoittautumiset: pääsihteeri Kimmo Levä, puh. 040 166 2816, kimmo.leva(a)museoliitto.fi