14.12.2016

Museot tarjoavat itsenäisyyden juhlavuoden maistiaisia loppiaisviikonloppuna 6.–8.1.2017

Yli 140 museota ympäri Suomen pitää ovensa avoinna Museoiden loppiaisviikonloppuna 6.–8.1.2017. Viikonlopun tapahtumat antavat esimakua museoiden runsaasta juhlavuoden ohjelmasta.

Osassa museoita itsenäisyyden juhlavuoden näyttelyt avataan heti loppiaisperjantaina 6.1.2017, mutta museot tarjoavat viikonlopun aikana myös teemallisia opastuksia, työpajoja, musiikkiesityksiä, elokuvia sekä maistiaisia juhlavuoden tulevasta ohjelmistosta. Lisäksi suuri osa tapahtumassa mukana olevista museoista muistaa kävijöitään kahvi- tai virvoketarjoilulla. Ovensa pitävät auki myös lukuisat paikallismuseot, mikä tuo oman lisämausteensa viikonlopun ohjelmaan. Museokohtaisesti loppiaisen tapahtumiin ja ohjelmaan voi tutustua osoitteessa www.museo100.fi.

Itsenäisyyden juhlavuotta 2017 vietetään valtakunnallisesti teeman Yhdessä merkeissä. Valtakunnallinen loppiaistapahtuma on museoiden lähtölaukaus juhlavuoteen, ja sen tapahtumia koordinoi Suomen museoliiton Yhteinen perintö -hanke. Hankkeen tavoitteena on yhdessä museoiden kanssa aktivoida yleisöjä juhlavuoden viettoon eri tavoin ja tuottaa kävijöille uusia yhteisiä kokemuksia.

Katso myös juhlavuoden traileri Löydä tarina, joka liikuttaa sinua.

Lisätietoja:
Janne Tielinen