3.11.2014

Museoviikko 2015 – Museot kestävän yhteisön ja ympäristön puolesta

Kansainvälinen museoneuvosto ICOM esittää vuoden 2015 Kansanvälisen museopäivän teemaksi ’Museums for a sustainable society’. Kansainvälistä museopäivää vietetään 18.5.2015.

Teemalla tunnistetaan museoiden rooli lisätä tietoa vähemmän kuluttavasta yhteisöstä, yhteistoiminnallisuudesta ja yhteisöstä, joka kunnioittaa elinympäristöä.

Museot kasvattajina ja kulttuurin välittäjinä ovat ottaneet omakseen tärkeän osan määritellä ja toteuttaa kestävää kehitystä ja kestäviä käytäntöjä. Museoiden tulee taata asemansa kulttuuriperinnön vaalijana. Museotyön kasvatus- ja näyttelytoiminnan tulee pyrkiä luomaan kestävää yhteiskuntaa. ICOMin suosittelemaa Kansainvälistä museopäivää on vietetty vuodesta 1977.

Päivän tarkoituksena on kasvattaa yleisön tietoisuutta museoiden roolista yhteiskunnan ja yhteisön kehityksessä. Viime vuonna kansainvälistä museopäivää vietti yli 35 000 museota 145 maassa.
Suomessa museoviikkoa vietettiin ensimmäisen kerran liiton 75-vuotisjuhlavuonna 1998. Viime vuonna museoviikon ja museopäivän viettoon osallistui 91 museota.
Ensi vuonna viikkoa vietetään Suomessa 16.-23.5.2015. Kansainvälinen museopäivä on maanantai 18.5. Eurooppalaista museoiden yötä vietetään 16.5. Museoiden yötä voi viettää myös jonain toisena iltana tai yönä.
Vuoden 2015 museopäivästä ICOMin sivuilla:
Lisätietoja:
Eeva-Liisa Taivassalo