20.12.2016

MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmän kuulumisia

Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluiden MuseumPlus RIA -tiimi siirtyy joulukuun aikana Museoliiton tiloihin. Kokoelmahallintajärjestelmän pilottivaihe on viimein päättymässä.

Museoliiton koulutus- ja kehittämispalveluiden MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmästä vastaavat työntekijät Leena Furu-kallio, Sampsa Heinonen ja Pekka Korhonen siirtyvät joulukuun lopun aikana Museoliiton tiloihin. Viikosta 51 alkaen heidän sähköpostiosoitteensa ovat muotoa etunimi.sukunimi@museoliitto.fi. Uudet puhelinnumerot löytyvät henkilökunnan yhteystiedoista.

MuseumPlus RIA -tiimin suunnittelija Sampsa Heinonen kertoo alla, mikä kokoelmahallintajärjestelmän tilanne on nyt.

Viimeisen migraatiotestausvaiheen aikana testattiin pilottimuseoiden aineistojen lopullista siirtymistä uuteen järjestelmään. Kaksi viikkoa kestänyt testausjakso toteutettiin marras- ja joulukuun taitteessa. Testaustulos oli kaiken kaikkiaan erittäin hyvä, sillä virheiden määrä oli huomattavasti pienempi kuin edellisellä toisella testausjaksolla. zetcomilla on tällä hetkellä työn alla näiden viimeisten migraatiovirheiden korjaukset ennen järjestelmän käyttöönottoa.

Migraatiotestauksen rinnalla testataan edelleen järjestelmältä vaatimusmäärittelyssä edellytettyjä toiminnallisuuksia. Parhaillaan zetcom valmistelee viimeisiä korjauksia ja räätälöintejä järjestelmään. Tämän ohella on jatkettu järjestelmän kääntämistä suomeksi ja ruotsiksi sekä käyttö- ja luettelointiohjeiden laatimista. Käyttöönoton yhteydessä tullaan myös yhtenäistämään museoiden käyttämää luettelointitermistöä yhteistyössä pilottimuseoiden kanssa.

Tuotannossa MuseumPlus RIA -kokoelmahallintajärjestelmä toimii Museoliiton tuottamassa kotimaisessa palvelinympäristössä. Palvelinratkaisussa on varauduttu mm. suurikokoisten liitetiedostojen säilyttämiseen ja tietojen varmuuskopiointiin säännöllisin väliajoin. Myös tietoturvan edellyttämät vaateet on otettu huomioon.