23.5.2013

Pekka Ravi on Suomen museoliiton hallituksen uusi puheenjohtaja

Eduskunnan varapuhemies Pekka Ravi on valittu Suomen museoliiton puheenjohtajaksi Kouvolassa järjestetyssä liiton 90. vuosikokouksessa.

’Tuon Suomen museoliiton hallitukseen yhteiskunnallisen vaikuttamisen näkökulmaa. Uskon, että yhteiskunnallisen vaikuttamisen verkostollani on käyttöä tässä luottamustehtävässä’, Ravi toteaa.

’Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat jokapäiväistä leipää, mutta museot ovat henkisesti elintärkeitä peruspalveluja.’

Pekka Tapani Ravi valmistui peruskoulun luokanopettajaksi vuonna 1973 Joensuun korkeakoulusta ja humanististen tieteiden kandidaatiksi kaksi vuotta myöhemmin. Hän toimi joensuulaisen Karsikon koulun rehtorina vuodesta 1990 vuoteen 2009.

Eduskuntaan Ravi valittiin vuonna 1999. Hän on toiminut kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana ja vuodesta 2011 saakka eduskunnan ensimmäisenä varapuhemiehenä. Kaupunkineuvokseksi vuonna 2006 nimitetty Pekka Ravi oli Joensuun kaupunginhallituksen puheenjohtajana vuodesta 1986 vuoteen 1999.

Suomen museoliiton puheenjohtajana vuodesta 2010 toiminut maaherra Pirjo Ala-Kapee luopui tehtävästään.

Kokouksessa valittiin myös uusia jäseniä Suomen museoliiton hallitukseen. Hallituksessa aloittavat museonjohtaja Johanna Lehto-Vahtera (Aboa Vetus & Ars Nova), museotoimenjohtaja Kirsi Niku (Kymenlaakson museo) ja museotoimenjohtaja Hanna-Kaisa Melaranta (Varkauden museot). Erovuorossa ollut Turun museotoimenjohtaja Olli Immonen valittiin hallitukseen jatkokaudelle.

Vanhoina jäseninä Suomen museoliiton hallituksessa jatkavat Heli Heinäaho, Kalle Kallio, Helka Ketonen, Marjo Mikkola, Antti Mäkinen, Päivi Partanen, Juhani Ruohonen ja Janne Vilkuna.

Suomen museoliitto on vuonna 1923 perustettu ammatillisesti hoidettujen museoiden keskusjärjestö, joka edustaa lähes 400 museokohdetta.