1.7.2021

Suomen museoliiton tervehdys 10-vuotiaalle Pukstaaville

Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi täyttää 10 vuotta 1.7.2021. Suomen museoliitto onnittelee museota merkkipäivän johdosta!

Museotoiminta on pitkäjänteistä. Yhteistä kulttuurihistoriaamme ja perintöämme ei ole mieltä tallentaa määritellyksi ajaksi, vaan lähtökohtaisesti ikuisuudeksi. Sama ikuisen toiminnan vaade tulee myös museoita ylläpitäville organisaatioille. Vaativa tehtävä, johon ei sitouduta ja lähdetä hetken mielijohteesta, vaan museoiden perustaminen on aina monipolvinen ja monivuotinen projekti.

Pukstaavi suomalaisen kirjan museona ei tee tästä poikkeusta. Museon perustamista edelsi pitkä valmisteluaika, joka tarvittiin yhteisen tahtotilan ja sopivien ylläpitäjien löytämiseen. Suomalaisen kirjan ja kirjallisuuden merkittävyyttä museon tarpeen yhtenä keskeisenä perusteena ei luonnollisestikaan koskaan ole tarvinnut kyseenalaistaa.

Pukstaavin ensimmäinen 10 vuotta ei ole mittava aika ikuisuudesta, mutta se on vakuuttava osoitus siitä, että olette tehneet museon perustamisvaiheessa oikeita asioita oikein. Lisäksi olette löytäneet oikeat ihmiset hallintoon, museonjohtoon ja henkilökuntaan viemään perustajien tavoitteet toimivaksi käytännöksi. Pukstaavi on lunastanut paikkansa ja rakentanut erottuvan profiilinsa ammattimaisten museoiden joukossa.

Suomen museoliitto onnittelee Suomalaisen kirjan museo Pukstaavia, kiittää kaikkia sen menestykseen vaikuttaneita ja toivottaa mitä parhainta menestystä uusille luvuille, kun nyt saavuttamanne kympin suorituksen jälkeen tavoitteena on 10+.

Suomen museoliitto ry

Pekka Sauri