14.1.2011

Suosituimmat museot 2010

Suomen museoliitto on tehnyt aiempien vuosien tapaan kyselyn kävijämääristä suurimmissa museoissa. Lähes poikkeuksetta eniten kävijöitä on ollut Ateneumin taidemuseossa ja seuraavana ovat useimmiten olleet Nykytaiteen museo Kiasma ja Luonnontieteellinen keskusmuseo. Ateneumin taidemuseossa oli viime vuonnakin eniten kävijöitä, vaikka kävijämäärä putosi 41 % vuodesta 2009, jolloin museossa oli esillä Picasso-näyttely.

Museoiden 10 kärjessä

Ateneumin taidemuseo 225 000
Helsingin kaupunginmuseo (10 museokohdetta) 172 640
Nykytaiteen museo Kiasma 165 000
Luonnontieteellinen museo 152 000
Suomen kansallismuseo 109 645
Turun linna 108 054
Designmuseo 101 504
Hämeen linna 95 680
Merikeskus Vellamo 88 315
Emma – Espoon modernin taiteen museo 82 200

Eniten kävijämääriään edellisvuoteen verrattuna lisäsi Designmuseo. Museon kävijämäärät lisääntyivät 71 000 kävijästä yli 100 000:een (42 %). Museossa olivat esillä mm. näyttelyt Modernismi, Oiva Toikka, 50-vuotta oivalluksia sekä Tsaarien metsästys – aarteita Kremlin kätköistä. Designmuseon kiertonäyttelyt ulkomailla keräsivät 117 613 kävijää. Designmuseon kävijöistä viidesosa oli turisteja, mikä myös kasvoi edellisvuoteen verrattuna.

Kävijämäärät kasvoivat Helsingin kaupunginmuseon museokohteissa 12 %. Kaupunginmuseon kohteiden kärjessä oli Hakasalmen huvila, jossa olivat esillä suositut valokuvanäyttelyt Foto Signe Brander ja vielä jatkuva Asfalttia ja auringonkukkia. Menestystä lisäsi myös kaupunginmuseon museokohteiden vapaa pääsy.

Espoon modernin taiteen museo EMMA lisäsi myös kävijämääriään 12 %. Museon päänäyttelynä oli Afrikan voima – kolme näkökulmaa. Syksyllä avautuivat Kiinalaisen silkin tarina, Jorma Purasen näyttely ja Juba Tuomolan Viivi ja Wagner -sarjakuvan näyttely.

Suomen kansallismuseo lisäsi kävijämääriään viime vuoteen verrattuna 13 %. Museossa olivat esillä perusnäyttelyn lisäksi Etsintäkuulutettu – Armfelt, Upseeri kuninkaan ja keisarin palveluksessa sekä marraskuussa avattu Unelmien koti – Nukkekodit Suomen kansallismuseossa.