15.9.2023

Syksyn MUSEO-lehti on ilmestynyt teemalla juhla

Viimeisen MUSEO-lehden teemana on juhla ja se on omistettu Museoliiton 100-vuotisjuhlavuodelle.

Lehdessä kirjailija Ville Eerola kertoo Museoliiton muodonmuutoksesta viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjoitus perustuu 30. syyskuuta julkaistavaan historiateokseen Sivistys, valistus, vaikuttaminen – Museoliiton vuosisata 1923–2023.

Museoilmiö-palstalla tarkastellaan kahdeksan vuotta täyttäneen Museokortin suurta suosiota. Keltainen kulttuurin ystävien kortti on kasvattanut niin museoiden kävijämääriä, tuloja kuin tunnettuutta.

Lehden sivuilla matkataan Välimeren aurinkoon Museo Casa Natal Picassoon sekä Savonlinnaan Riihisaareen, joka valittiin vuoden museoksi. Tuttuun tapaan numerossa vieraillaan myös uutuuskohteissa. Esittelyssä ovat keväällä avautuneet Aalto 2 -museokeskus Jyväskylässä ja Amos Andersons Hem -museo Helsingissä.

Kulissien takana -palstalla tutustutaan kolmen museoammattilaisen kertomana Designmuseoon, joka juhlii tänä vuonna 150-vuotiasta kokoelmaansa ja valmistelee yhdistäytymistä Arkkitehtuurimuseon kanssa.

Esittelyssä ovat unohtumattomat rakkausjuhlat ja kotibileet museoissa. Taiteilijahaastattelussa työskentelystään kertoo Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala. Vinkit suosikkimuseoihinsa tarjoaa meteorologi ja tietokirjailija Seija Paasonen.

Museoliiton jäsenmuseoiden työntekijät voivat lukea digilehteä maksutta osoitteessa lehtiluukku.fi/lehdet/museo.

Lehteä voi seurata myös sosiaalisessa mediassa. Instagramista ja Facebookista MUSEO-lehden löytää nimellä @museolehti.

Innostavia lukuhetkiä MUSEO-lehden parissa!

Lisätiedot:
Kirsti Ruissalo