Museoliitto

14.9.2018

Syyskuun Museo-lehdessä museot rakastavat musiikkia

Syyskuun Museo-lehdessä museot rakastavat musiikkia. Yksi lehden timanttijuttu on rocktähti Michael Monroen vierailu Sibelius-museossa. Pääjutussa paneudutaan tulevan Musiikkimuseon perustamiseen. Kolmannessa syvennytään Mekaanisen musiikin museon maailmaan ja neljännessä kuullaan tarinoita Visavuoren museon soittimista.

Kolumnissa Matti Nives pohtii musiikin visuaalisuutta, taiteilijahaastattelussa Jani Ruscica kertoo monitaiteellisesta Flatlands-teoksestaan ja näyttelyarviossa Tero Alanko arvioi Postimuseon Pienlehtiä ja Punkpostia -näyttelyn. Lapsen kanssa käydään tällä kertaa ihmettelemässä Vantaan taidemuseo Artsin värikkäitä ääniä.

Tiesitkö, että museo voi olla myös oiva bilepaikka. Tätä on testattu esimerkiksi Wäinö Aaltosen museossa. Kaustisilta kuullaan puolestaan kuulumisia viuluperinteen viemisestä Unescon maailmanperintölistalle. Musiikkiteeman päättää katsaus maailman musiikkimuseoihin.

Museoammattilaisten työhön tutustutaan kahdessa jutussa. Vuoden museo -palkinnon voittaneen EMMAn yleisöpalvelujen intendentti Reetta Kalajo kertoo omistautumisestaan avoimemmalle museotyölle. Museoväki-tutkimusta avaavassa jutussa tarkastellaan museoalan kehitystä ja ajankohtaisia ilmiöitä tänä päivänä. Museoväki-tutkimus julkaistaan maanantaina 17.9. jolloin myös P.S.-blogissa kerrotaan tarkemmin museoalan työntekijöitä kiinnostavista ja koskevista näkökulmista.

Syyskuun lehden lopussa on Museo-lehden lukijakysely. Lehden toimitus toivoo lukuisia vastauksia kyselyyn joko paperilla tai verkossa, jotta voimme kehittää lehteä edelleen lukijoiden toiveiden mukaisesti. Vastaa ihmeessä, niin voit voittaa Museokortin!

Jos et vielä ole saanut paperilehteä käsiisi, käy kurkkaamassa miltä lehti näyttää Youtube-videolla tai Facebookissa. Ja tilaa lehti itsellesi tai lahjaksi.

Oikein antoisia lukuelämyksiä ja uusia oivalluksia toivottaen!

Museo-lehden toimitus

toimituspäällikkö Nelli Korpi
nelli.korpi@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä