6.3.2015

TrendsWatch 2015 tuo esiin museomaailman tulevaisuuden trendit

Center for the Future of Museums on julkaissut neljännen vuosittaisen katsauksensa museomaailman tulevaisuuteen. TrendsWatch 2015 tuo esiin kuusi tutkimusten ja analysoinnin kautta esiin noussutta museoalalle merkittävää ilmiötä.

Tämän vuoden raportti osittain jatkaa aikaisempien vuosien raporttien ajatuksia. Vuosien 2012, 2013 ja 2014 tulevaisuuden trendeinä nähtiin mm. sosiaalinen yrittäjyys, joukkoistaminen, 3D-tulostus, laajennettu todellisuus, moniaistiset kokemukset, jakamistalous sekä robotit ja pop-up -kokemukset.

Tämän vuoden trendejä ovat avoin data, eettinen kuluttaminen, tuotteiden, palveluiden, kokemusten ja kommunikoinnin personalisointi, museoiden rooli ilmastonmuutoksessa, puettava teknologia ja slow culture.
Raportissa kerrotaan, miksi juuri nämä ilmiöt ovat ajankohtaisia ja miten museot ovat mukana näissä trendeissä. Lisäksi raportissa kerrotaan esimerkkejä ja ehdotetaan myös uusia toimintamalleja.
Center for the Future of Museums on osa American Alliance of Museums -järjestöä.