3.6.2013

Tutkimus museoiden taloudellisesta vaikuttavuudesta

Suomen museoliitto tutkii 90. juhlavuotensa kunniaksi yhteistyössä Vaasan yliopiston kanssa, mitkä ovat museoiden näyttely- ja tapahtumatoiminnan taloudelliset vaikutukset museoissa ja niiden toimintaympäristössä. Tutkimus tehdään kaikissa Suomen museoliiton jäsenmuseoissa ja sen tulokset valmistuvat syksyn 2013 aikana.

Tutkimusaineisto kerätään lomakekyselynä. Kyselyt on lähetetty Museoliiton jäsenmuseoihin toukokuun lopussa. Toivomme, että museot asettavat kyselyn näkyvästi esille näyttelyvieraiden vastattavaksi touko-elokuun 2013 aikana.

Jokaisesta museosta pyritään saamaan vähintään 30 täytettyä vastauslomaketta, mutta erityisesti suurimmissa museoissa pyritään selvästi suurempaan vastausmäärään. Tavoiteltu vastausmäärä on yhteensä 20 000 lomaketta, mikä vastaa noin kahta promillea Suomen kaikista museokäynneistä, joita tehdään vuodessa hieman alle 5 miljoonaa.

Pyydämme museoita keräämään asiakkaiden palauttamat lomakkeet ja toimittamaan ne postitse osoitteeseen Vaasan yliopisto, Levón-instituutti, PL 700, 65101 VAASA. Jotta lomakkeiden tallennus sujuu hyvin, toivomme, että lähetätte täytettyjä lomakkeita kesän aikana useammassa erässä esimerkiksi kunkin kuukauden lopussa. Mikäli tarvitsette lisää lomakkeita, voitte tilata niitä lisää Vaasan yliopistosta, yhteystiedot on alla.

Lisätietoja: pääsihteeri Kimmo Levä, puh. 040 166 2816, kimmo.leva(a)museoliitto.fi

Lisätietoja tutkimuksen käytännön toteuttamisesta ja lomaketilaukset: tutkimuspäällikkö Arttu Vainio, Vaasan yliopisto, puh. 0449 8180, arttu.vainio(a)uva.fi. Elokuussa yhteyshenkilö on Olli Voutilainen, olli.voutilainen(a)uva.fi.