1.12.2015

Uudistuksia Suomen museoliiton mitalin ja ansiomerkkien myöntämisessä

Museoliitto on uudistanut museoalan hyväksi toimineille myönnettävien mitalien ja ansiomerkkien perusteita. Uutena ansiomerkkinä käyttöön on otettu vapaaehtoistyön ansiomerkki, jolla voidaan palkita museoalan vapaaehtoisia.

Suomen museoliiton mitali

Museoliiton numeroitu mitali on liiton korkein tunnustuksenosoitus, joka luovutetaan saajalleen Valtakunnallisilla museopäivillä. Uusitun myöntämissäännön mukaisesti numeroituja mitaleita myönnetään vuosittain enintään viisi (5) kappaletta. Suomen museoliiton jäsenyhteisöt voivat tehdä esityksiä mitalin saajiksi vuosittain maaliskuun loppuun mennessä.

Suomen museoliiton vapaaehtoistyön ansiomerkki
Museoliiton hallitus on päättänyt ottaa käyttöön uuden ansiomerkin, jolla voidaan palkita museoalan vapaaehtoisia. Vapaaehtoistyön ansiomerkki myönnetään merkittävästä ja pitkäjänteisestä vapaaehtoistyöstä Suomen museoliiton jäsenmuseon tai muun yksittäisen museon hyväksi. Esityksen vapaaehtoistyön ansiomerkistä tekee museon omistajan asianomainen toimielin. Vapaaehtoistyön ansiomerkin hinta on 100 euroa. Ansiomerkin yhteydessä luovutetaan myös kunniakirja. Vapaaehtoistyön ansiomerkkiä ei voida myöntää museon työntekijälle.

Suomen museoliiton ansiomerkki
Suomen museoliitto myöntää hopeisia ja kultaisia ansiomerkkejä liiton jäsenyhteisön työntekijöille pitkäaikaisesta ansiokkaasta toiminnasta museoalalla. Ansiomerkit myönnetään asianomaisen yhteisön esityksestä: kultainen ansiomerkki 30 vuoden palveluksesta museoalalla ja hopeinen 20 vuoden palveluksesta museoalalla. Kultainen ansiomerkin hinta on 150 euroa ja hopeinen ansiomerkki maksaa 100 euroa. Molempien merkkien yhteydessä luovutetaan kunniakirja.

Kaikkia ansiomerkkejä voi hakea jatkuvasti siten, että esitys merkin myöntämisestä tehdään viimeistään kaksi kuukautta ennen merkin luovutuspäivää. Tarkemmat ohjeet löytyvät Museoliiton verkkosivuilta osoitteesta: http://museoliitto.fi/index.php?k=10577.

Lisätietoja: yhteistyökoordinaattori Helena Piipponen, puh. 044 4300 701, helena.piipponen(a)museoliitto.fi