10.5.2021

Valtakunnallista Museoviikkoa vietetään ensi viikolla

Museoiden yhteistä tapahtumaviikkoa vietetään 17.-23.5.2021 teemalla Tulevaisuuden museo. Kansainvälistä museopäivää 18.5. vietetään osana Museoviikkoa. Tapahtumaviikon aikana museot järjestävät monenlaista ohjelmaa niin verkossa kuin läsnä. Museot voivat ilmoittaa ohjelmaa kampanjaviikolle aina tapahtumaviikon alkuun asti.

Valtakunnallista Museoviikkoa vietetään tänä vuonna 23. kertaa. Kevään 2020 tapaan museoiden Museoviikolle järjestämä ohjelma on pääosin virtuaalista. Luvassa on muun muassa virtuaaliopastuksia, verkkonäyttelyitä ja livestream-luentoja.

Maatalousmuseo Sarka ja Hotelli- ja ravintolamuseo tarjoavat ruoka-aiheisia virtuaaliopastuksia, kun taas Suomen Rautatiemuseon virtuaaliopastuksilla kuullaan entisajan matkustamisesta. Talomuseo Glimsiin, Urheilumuseoon ja Harjamäen sairaalamuseoon voi tutustua verkkonäyttelyissä. Etäluentoja lähetetään livestriiminä niin Tekniikan museosta, Fiskarsin museosta kuin Uudenkaupungin museosta.

Muutamissa museoissa järjestetään koronaturvallisesti pienimuotoisia tapahtumia myös läsnä. Wahlbergin museotalo järjestää ulkobingon, kun taas Rauman merimuseon pihalla pääsee säävarauksella joogaamaan. Kansainvälisenä museopäivänä 18.5. Suur-Savon museon ja Haminan kaupunginmuseon näyttelyihin on vapaa pääsy.

Kaikki Museoviikon tapahtumat on koottu Museoviikon tapahtumakalenteriin.

Ohjelmaa voi ilmoittaa tapahtumaviikon alkuun asti

Museot voivat ilmoittaa ohjelmaa Museoviikolle aina tapahtumaviikon alkuun asti. Ohjelmaa voi päivittää tapahtumakalenteriin seuraavasti:

1. Kirjaudu Museoviikon tapahtumakalenteriin museot.fi-näyttelykalenterin tunnuksilla.
2. Valitse päivitystyökalusta ’Lisää uusi tapahtuma’.
3. Ilmoita tapahtuman päivämäärä ja ajankohta.
4. Laita ruksi kohtaan ’Osa museoviikon ohjelmaa’.
5. Tallenna.

Jos sinulla on museot.fi-näyttelykalenterin tunnukset hukassa tai päivittämisessä ilmenee muita ongelmia, voit olla yhteydessä Eeva-Liisa Taivassaloon, eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi.

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi