Museoliitto

15.4.2014

Vuoden museo -kiertopalkinnoksi Pekka Kauhasen veistos Esko

Suomen museoliiton ja ICOM Suomen komitean Vuoden museo -palkinto myönnetään ensimmäisen kerran Museopäivillä Savonlinnassa. Palkinnon jakaa valtioneuvos Riitta Uosukainen.

Vuoden museo -kiertopalkintonnoksi on valittu kuvanveistäjä Pekka Kauhasen pronssista valmistettu veistos Esko. Palkinnoksi haluttiin aikaa kestävä, mutta leikkimielinen teos. Palkintolautakunnan mukaan Eskon silinterinhatut muistuttavat taikurinhattuja ja siksi se sopii erityisen hyvin innovatiivisen museon palkinnoksi.

Kuvanveistäjä Pekka Kauhanen (s. 1954) asuu ja työskentelee Espoossa. Kauhasen julkisia teoksia ovat muun muassa Taidepoliisi (2006) Tapiolassa Espoossa ja Suuri aika Urho Kekkosen muistomerkki (1990) Kajaanissa. Syksyllä 2013 Pekka Kauhasen veistosehdotus terässotilas Valon tuoja valittiin Talvisodan muistomerkiksi Helsinkiin. Kauhasen teoksia on useiden suomalaisten museoiden kokoelmissa.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan/museotoiminnan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta tuo uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Ilmoittautuminen Museopäiville

Voisit olla myös kiinnostunut näistä